Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy w Przelewicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Zarządzenie Nr 73/08 Wójta Gminy Przelewice z dnia 19 sierpnia 2008 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej składników majątkowych.


Zarządzenie Nr 73/08

Wójta Gminy Przelewice

z dnia 19 sierpnia 2008 roku

w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej składników

majątkowych.

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 76, poz. 694), zarządzam:

§ 1.

Przeprowadzić inwentaryzację zdawczo-odbiorczą środków trwałych, przedmiotów nietrwałych i innych składników majątkowych, będących w posiadaniu Gminnej Biblioteki Publicznej w Przelewicach.

§ 2.

Inwentaryzacja winna być przeprowadzona w dniach od 20 sierpnia 2008 r. do dnia 29 sierpnia 2008 r. w oparciu o instrukcję wewnętrzną inwentaryzacji składników majątkowych, stanowiącą załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 3.

1. Powołuję Komisję Inwentaryzacyjną w składzie:

Przewodnicząca: - Wilczak Agnieszka,

Członkowie: - Kowalczyk-Kula Anna,

- Szelemet Brygida,

- Hus Agnieszka,

- Brodzińska Maria,

- Brodzińska Iwona.

2. Obowiązkiem Komisji jest przeprowadzenie inwentaryzacji z uwzględnieniem czynności, wynikających z art. 26 i 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 76, poz. 694), zaś czynności wymienione w art. 28 w/w ustawy wykonuje Skarbnik Gminy.

3. Komisja Inwentaryzacyjna dokona spisu z natury wszystkich składników majątkowych:

a/ środków trwałych wraz z wyposażeniem,

b/ przedmiotów nietrwałych,

c/ zbiorów bibliotecznych, tzw. skontrum,

d/ środków obcych, nie stanowiących własności jednostki.

4. Komisja Inwentaryzacyjna może wykonywać swoje czynności w składzie minimum dwuosobowym.

§ 4.

1.Przed dniem rozpoczęcia spisu Skarbnik Gminy:

a/ odbierze oświadczenia o odpowiedzialności materialnej od osób odpowiedzialnych za

stan składników majątkowych,

b/ oświadczenia, o których mowa w § 7 instrukcji wewnętrznej przeprowadzenia

inwentaryzacji składników majątkowych,

c/ przygotuje i wyda arkusze spisowe zgodnie z wymogami § 9 w/w instrukcji,

d/ dokona aktualizacji ksiąg inwentarzowych.

2.Po zakończeniu inwentaryzacji Skarbnik Gminy zabezpieczy dokumenty związane z jej przeprowadzeniem w sposób zapewniający ich nienaruszalność, uszkodzenie lub zgubienie.

§ 5.

Szkolenie osób biorących udział w inwentaryzacji przeprowadzi Sekretarz Gminy.

§ 6.

Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi i Skarbnikowi Gminy.

§ 7.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Wójt Gminy Przelewice

mgr Marek Kibała

Załącznik nr 1 do zarządzenia

wewnętrznego nr 73/08

Wójta Gminy Przelewice

z dnia 19 sierpnia 2008 r.

I N S T R U K C J A W E W N Ę T R Z N A

P R Z E P R O W A D Z E N I A I N W E N T A R Y Z A C J I

S K Ł A D N I K Ó W M A J Ą T K O W Y C H

Przelewice, dnia 19 sierpnia 2008 r.

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów i na tej podstawie:

      1. doprowadzenie danych wynikających z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem rzeczywistym, a tym samym zapewnienie realności wynikających z nich informacji ekonomicznych,

      2. rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych (współodpowiedzialnych) za powierzone im mienie,

      3. dokonanie oceny gospodarczej przydatności składników majątku jednostki,

      4. przeciwdziałanie nieprawidłowością w gospodarce majątkiem jednostki.

§ 2

Inwentaryzacja w jednostkach i zakładach budżetowych odbywa się według ogólnych zasad prowadzenia rachunkowości przez podmioty posiadające osobowość prawną.

Rozdział II

INWENTARYZACJA

§ 3

  1. Rzeczywisty stan aktywów i pasywów jednostki ustala się w drodze inwentaryzacji polegającej na:

        1. Spisywanie z natury środków pieniężnych (w kasie, weksli, czeków, znaków skarbowych, gotówki itp.)

        2. Spisie z natury następujących rzeczowych składników majątkowych:

      1. środków trwałych z przynależnym do nich wyposażeniem,

      2. przedmiotów nietrwałych (wyposażeniem)

      3. materiałów znajdujących się w magazynie,

      4. saldo rachunków bankowych i rozrachunków.

§ 4

  1. Inwentaryzację przeprowadza komisja inwentaryzacyjna i zespoły spisowe powołane zarządzeniem Wójta Gminy.

  2. Rozliczenia inwentaryzacji dokonuje Skarbnik Gminy wspólnie z komisją inwentaryzacyjną.

§ 5

  1. Spisu z natury dokonują zespoły spisowe.

  2. Zespół spisowy winien składać się przynajmniej z dwóch osób o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych.

  3. W skład zespołu spisowego nie mogą wchodzić:

1) osoby materialnie odpowiedzialne (współodpowiedzialne) za stan składników majątkowych objętych spisem z natury,

2) pracownicy jednostki prowadzący ich ewidencję w księgach rachunkowych,

3)osoby nie zapewniające bezstronności spisu.

§ 6

  1. Spisem z natury należy objąć własne pieniężne i rzeczowe składniki majątku.

  2. Całkowicie umorzone składniki majątku podlegają spisowi do czasu zakończenia ich likwidacji.

  3. Spisem należy objąć także pieniężne i rzeczowe składniki majątku nie stanowiące własności jednostki, jeżeli są one na przechowaniu lub używaniu jednostki.

§ 7

  1. Przed rozpoczęciem spisu z natury, osoba materialnie odpowiedzialna (współodpowiedzialna) za stan składników majątku objętych spisem winna złożyć pisemne oświadczenie następującej treści: „Oświadczam, że wszystkie zrealizowane dowody przychodu i rozchodu inwentaryzowanych składników majątku zostały przekazane do księgowości.

  2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 winno zawierać ponadto oznaczenie miejscowości, datę i uwierzytelniony podpis osoby materialnie odpowiedzialnej (współodpowiedzialnej).

§ 8

  1. Wyniki spisu z natury należy ująć w arkuszu spisu uprzednio ponumerowanych i ostemplowanych.

  2. Numeracji arkuszy spisowych dokonuje upoważniony pracownik Referatu Budżetu i Finansów.

  3. Arkusze z chwilą ich ponumerowania podlegają ewidencji w księdze druków ścisłego zarachowania.

  4. Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej pobiera arkusze spisowe i za nie odpowiada.

§ 9

  1. Arkusze spisu należy wypełnić w sposób uniemożliwiający podział ujętych w nim składników majątkowych według miejsc przechowywania i według osób materialnie odpowiedzialnych (współodpowiedzialnych), a także wyodrębnienie składników własnych i obcych przez oraz pełnowartościowych i wybrakowanych.

  2. Arkusze spisu na których ujęto wyniki inwentaryzacji winny zawierać co najmniej:

1) nazwę jednostki, numer kolejny arkusza oraz oznaczenie uniemożliwiające ich zmianę,

2) określenie metody inwentaryzacyjnej,

3) nazwę lub numer zespołu spisowego oraz określenie jednostki inwentaryzowanej,

4) datę spisu,

5) szczegółowe określenie składnika majątku, w tym także symbolu identyfikacyjnego np. numer inwentarzowy,

6) jednostkę miary,

7) ilości stwierdzone w czasie spisu,

8) cenę za jednostkę miary i wartość wynikająca z przemnożenia ilości składnika majątku stwierdzonej w czasie spisu, przez cenę jednostkową,

9) imię i nazwisko osoby materialnie odpowiedzialnej (współodpowiedzialnej) za stan składnika majątku oraz jej podpis złożony na dowód nie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń spisu,

10) adnotacje zespołu spisowego na ostatniej stronie arkusza spisowego o następującej treści: „Spis zakończono na poz. ...” (podpisy zespołu i osoby materialnie odpowiedzialnej (współodpowiedzialnej)).

  1. W arkuszach spisowych niedozwolone jest pozostawienie niewypełnionych wierszy.

§ 10

  1. Liczenie, ważenie i pomiar składników majątku dokonuje członek zespołu spisowego w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej (współodpowiedzialnej) za stan składników majątku lub osoby przez nią pisemnie upoważnionej.

  2. Jeżeli w czasie spisu nie może z ważnego powodu uczestniczyć osoba materialnie odpowiedzialna (współodpowiedzialna) i nie upoważniła do tego na piśmie innej osoby, spis może być przeprowadzony przez co najmniej 3 - osobową komisję wyznaczoną przez kierownika jednostki.

  3. Wpis do arkusza spisowego powinien nastąpić bezpośrednio po ustaleniu rzeczywistej ilości składnika majątku..

§ 11

  1. Składniki majątku objęte spisem (znajdujące się na określonym polu spisowym) nie mogą być wydawane lub przyjmowane do czasu zakończenia spisu.

  2. Wydawanie lub przyjmowanie może być jednak dokonane, gdy jest to niezbędne do zapewnienia normalnej działalności jednostki pod warunkiem, że zostanie powiadomiony o tym zespół spisowy a przejęcie lub wydanie składników majątku zostanie dokonane na podstawie specjalnie oznaczonych dowodów przyjęcia lub wydania zapewniające odpowiednie ich ujęcie w rozliczeniu osoby materialnie odpowiedzialnej (współodpowiedzialnej) za powierzone jej składniki majątku.

  3. Jeżeli spis składników majątku nie może być przeprowadzony w dniu na którym przypada termin inwentaryzacji, w danych spisu należy uwzględnić udokumentowane przychody i rozchody dokonane w okresie między trwaniem inwentaryzacji składników majątku, a dnie spisu.

§ 12

  1. Spis powinien być poddany wyrywkowej kontroli przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej lub kontrolerów przez niego wyznaczonych. Z wyników kontroli sporządza się protokół. Ponadto na arkuszu spisu kontrolujący oznacza swym podpisem pozycje, które zostały skontrolowane.

  2. W razie stwierdzenia w toku kontroli lub późniejszym terminie, ze spis w całości lub w części został przeprowadzony nieprawidłowo, kierownik jednostki jest zobowiązany zarządzić ponownie przeprowadzenie spisu w całości lub części

§ 13

Po zakończeniu spisu, zespoły spisowe obowiązane są złożyć przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej pisemną informację o wszelkich stwierdzonych w toku spisu nieprawidłowościach, a zwłaszcza w zakresie gospodarki składnikami majątku i zabezpieczenia ich przed zniszczeniem lub zagarnięciem oraz rozliczenie z przydzielonych im arkuszy spisowych.

§ 14

  1. Ustalenie różnic inwentaryzacyjnych, niedoborów i nadwyżek wynikających z porównania ilości i wartości poszczególnych składników majątku ustalony w czasie spisu a ilością i wartością wynikającą z ewidencji tych składników dokonuje Skarbnik Gminy (główny księgowy budżetu).

  2. Różnice inwentaryzacyjne należy ująć w zestawieniach

    1. ustalenie łącznej sumy różnic inwentaryzacyjnych z podziałem jej poszczególnych kont syntetycznych oraz według osób materialnie odpowiedzialnych,

    2. powiązanie poszczególnych pozycji zestawienia różnic inwetaryzacyjnych z pozycjami arkuszy spisu lub pozycjami zbiorczych zestawień wykazującymi różnice,

  3. Przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych określa komisja inwentaryzacyjna w protokóle, w którym przedstawia także umotywowane wnioski co do sposobu ich rozliczenia.

  4. W razie ujawnienia niedoborów przekraczających normy ubytków materiałowych, komisja inwentaryzacyjna żąda wyjaśnień na piśmie od osób materialnie odpowiedzialnych (współodpowiedzialnych) za stan składników majątku i po rozpatrzeniu wyjaśnień sporządza protokół, w który uzasadnia powstanie tych niedoborów lub wskazuje, to zdanie komisji powinien być obciążony tym niedoborem.

  5. Osoby materialnie odpowiedzialne (współodpowiedzialne) za powstanie zawinionego niedoboru obciąża się kwotą obliczoną z zastosowanie przepisów o pracowniczej odpowiedzialności odszkodowawczej.

  6. Jeżeli niedobór powstał w mieniu powierzonym pracownikowi z obowiązku zwrotu lub do wyliczenia się, pracownika obciąża się wartością niedoboru powiększoną o utracone przez jednostkę korzyści. Kwota odszkodowania w tym wypadku nie może być niższa od wartości niedoboru w aktualnej cenie sprzedaży nie mniejszej jednak od ceny detalicznej; kwotę tę dla używanych składników majątku zużywających się stopniowo należy zmniejszyć o kwotę wynikającą ze stopnia ich rzeczywistego zużycia. Jeżeli na dany składnik majątku brak odrębnej ceny do jej wartości, np.. w cenie zakupu czy w koszcie wytworzenia, odpowiednich maż handlowych (hurtowej i detalicznej) i podatku.

  7. Niedobory i nadwyżki inwentaryzacyjne mogą być kompensowane jeżeli odpowiadają równocześnie wszystkim następującym warunkom:

    1. zostały stwierdzone w ramach jednego (tego samego) spisu,

    2. dotyczą jednej osoby materialnie odpowiedzialnej lub jednego zespołu pracowników, którzy przyjęli wspólną odpowiedzialność materialna za powierzone mienie,

    3. zostały stwierdzone podobnych składnikach majątku lub dotyczą składników majątku w podobnych opakowaniach, co może uzasadnić możliwość omyłek ze strony osoby materialnie odpowiedzialnej (współodpowiedzialnej).

  8. Różnice inwentaryzacyjne odpisuje się na podstawie decyzji kierownika jednostki, podjętej na wniosek przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, zaopiniowany przez Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu).

§ 15

  1. Inwentaryzacja środków pieniężnych na rachunkach bankowych oraz innych należności i zobowiązań polega na uzyskaniu pisemnej informacji o ich stanie w księgach rachunkowych kontrahentów jednostki oraz ustaleniu i wyjaśnieniu różnic w stosunku do stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych jednostki.

  2. Czynności, o których mowa w ust. 1 należą do obowiązków Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu).

  3. Ustalenia i uzgodnienia stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych przeprowadza na bieżąco, na podstawie otrzymanych wyciągów bankowych.

  4. W celu ustalenia rzeczywistego stanu rozrachunków z odbiorcami i dostawcami, regulowanych w trybie bezpośredniego inkasa bankowego oraz wszelkich należności i zobowiązań należy dokonać uzgodnienia poprzez wezwanie kontrahentów do potwierdzenia na piśmie zgodności salda.

  5. Inwentaryzację gotówki w kasie oraz papierów i druków wartościowych przeprowadza się przez protokółowane sprawdzenie ich stanu rzeczywistego w porównaniu ze stanem wynikającym z ksiąg oraz ustalenie i wyjaśnienie niedoborów i nadwyżek.

  6. Inwentaryzację druków ścisłego zarachowania przeprowadza się poprzez protokółowane sprawdzenie i porównanie z ewidencją druków ścisłego zarachowania.

§ 16

Inwentaryzację zbiorów bibliotecznych można przeprowadzić według zgłoszonych zasad polegających na sprawdzeniu prawidłowości ich ewidencji księgowej przez bezpośrednie porównanie jej danych ze stanem rzeczywistym oraz ustaleniu i wyjaśnieniu różnic inwentaryzacyjnych.

Rozdział III

TERMINY INWENTARYZACJI

§ 17

  1. Ustalając terminy i częstotliwość inwentaryzacji należy stosować następujące zasady:

    1. Inwentaryzację budynków i budowli należy przeprowadzać nie rzadziej niż co 4 lata,

    2. Pozostałych środków trwałych i przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu - nie rzadziej niż co 4 lata,

    3. Inwestycje i kapitalne remonty nie zakończone - na koniec roku kalendarzowego,

    4. Środki pieniężne w kasie, papierów i druków wartościowych oraz druków ścisłego zarachowania - raz na kwartał i na koniec roku kalendarzowego,

    5. Saldo rachunków w terminach wyciągów bankowych

    6. Inwentaryzację pozostałych aktywów i pasywów - nie rzadziej niż raz w roku

  2. Zasady ustalania terminów i częstotliwości inwentaryzacji mogą ulec zmianie na mocy postanowień przepisów szczególnych.

§ 18

  1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia inwentaryzacji określa każdorazowo harmonogram prac inwentaryzacyjnych opracowany przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej i zatwierdzony przez Wójta.

  2. Terminy inwentaryzacji w harmonogramie należy ustalić w ten sposób, aby takie same składniki majątku powierzone jednej osobie materialnie odpowiedzialnej (zespołowi osób współodpowiedzialnych) objęte zostały spisem w jednym terminie. W jednym terminie winny być również inwentaryzowane takie same składniki majątku powierzone różnym osobom materialnie odpowiedzialnym, znajdujące się w pobliżu siebie, chyba że stworzone zostaną warunki wykluczające samowolne przesuwanie składników majątku (np. poufny termin rozpoczęcia spisu).

§ 19

Inwentaryzację należy przeprowadzić na dzień zmiany osoby materialnie za nie odpowiedzialnej, a także na dzień, w którym wskutek wypadków losowych lub innych przyczyn (np. kradzieży) część z nich została zniszczona.

Rozdział IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 20

Po dokonaniu inwentaryzacji wszelkie dokumenty i dowody związane z jej przeprowadzeniem należy układać w porządku i kolejności dostosowanych do sposobu księgowania, jak też czasu przechowywania dowodów i umieszczać w teczkach (segregatorach, skoroszytach, itp.) w sposób zapewniający ich nienaruszalność i zabezpieczający je przed uszkodzeniem, zagubieniem lub zniszczeniem.

§ 21

Wszelkie zmiany postanowień niniejszej instrukcji mogą być dokonane na podstawie zarządzenia wewnętrznego Wójta.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Janusz Wójtowicz 19-08-2008 10:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Janusz Wójtowicz 19-08-2008
Ostatnia aktualizacja: - 19-08-2008 10:36