Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy w Przelewicach
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

PROTOKÓŁ Nr II/10 z obrad II Sesji Rady Gminy w Przelewicach odbytej w dniu 28 grudnia 2010 roku

PROTOKÓŁ Nr II/10

z obrad II Sesji Rady Gminy w Przelewicach

odbytej w dniu 28 grudnia 2010 roku

 

              Rada Gminy w Przelewicach liczy 14 Radnych, z tego na sali obrad znajduje się 14 Radnych, co stanowi 100% składu osobowego Rady.

              Lista obecności Radnych stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokółu.

              Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego protokółu.

              Na wstępie Pan Przewodniczący Rady powitał wszystkich przybyłych na obrady Sesji.

 

Do p-ktu 1b porządku:

 

              W tym punkcie obrad nie zgłoszono zmian do porządku obrad.

 

Do p-ktu 1 c porządku:

 

                Protokół z poprzedniej Sesji poddany został pod głosowanie, w wyniku którego przyjęto go jednogłośnie przy 14 głosach za.

 

Do p-ktu 2 porządku:

 

Radna Woźniak –„ wiadomo jak doświadcza nas tegoroczna zima. Czy mamy jakiś wpływ na to aby pługi, które jeżdżą po naszych drogach mogły być opuszczone trochę niżej celem zebrania tego śniegu i czy rzeczywiście jest tak jak mówią kierowcy piaskarek, że nie mają prawa sypania piasku na drogi. Rozmawiałam kilkakrotnie z kierowcami, którzy mówią, że drogówka nie zezwala na wykonanie tych czynności, a ludzie przychodzą i zgłaszają tego typu uwagi.”

 

Radny Kędziora –„ ja odnośnie drogi do Ślazowa. Wiadomo, że nie ma ujęcia wód spływających z pól i zalewa teren szczególnie jest to widoczne jak spływa z pól i zalewa teren przed gminą. Co będzie z tym zrobione?”

 

Radny Kołodziejczak –„ ja mam takie zapytanie czy odśnieżanie dróg po godzinie 15 – tej też się odbywa? Gdzie ewentualnie można zgłaszać takie problemy po godzinie 15 – tej?”

 

Radny Smyka –„ ja mam takie pytanie odnośnie inwestycji w miejscowości Kosin. Powstała świetna droga, wszyscy mieszkańcy bardzo się cieszymy. Nie mniej jednak pytanie jest tego typu, Pani Cielecka już mi wytłumaczyła, że tam oświetlenie jest na razie popsute miejmy nadzieję, że będzie jak najszybciej zrobione. Pytanie moje jest takie. Dlaczego Gmina zmieniła plan i kopała rurociąg przez działki prywatne w tym przez moją działkę. Dlaczego nie było to kopane przez działki gminne. Narażono gminę na koszty, bo ja w samej rozmowie z inwestorem byłem w stanie uzyskać to, że on będzie robił drogę do mojej i sąsiadów posesji. Dlaczego gmina nie dopilnowała inwestora z wykonanych zadań na działce 67 należącej do mnie jak i Nr 68 należącej do Pana Szpaczyńskiego. Są hałdy ziemi i nic się z tym nie robi. I jeszcze jedno pytanie, które podpowiedzieli mi mieszkańcy Kosina. Cieszę się, że ten Kosin jest naprawdę świetnie rozświetlony. Pytanie jest takie czy my jesteśmy na tyle bogatą gminą, że musimy oświetlać drogę aż do samego cmentarza, czy jest ktoś kto może pomyśleć o tym, to trzeba na pewno przedyskutować z mieszkańcami. Cieszę się, że jest Pan Sołtys bo trzeba będzie zrobić jakieś zebranie, żeby te lampy np. wyłączać okresowo. A te pieniądze, które przekazujemy wykorzystać np. na oświetlenie m. Kluki gdzie to Radna Pani Kaczalska prosiła na kilku sesjach. Żeby nie było, że szukamy oszczędności u innych to taka lampa stoi też na mojej posesji na działce Nr 67. Uważam, że jest to niedopuszczalne aby na prywatnych posesjach stały lampy a płaciła gmina. Mam nadzieję, że Urząd Gminy postara się jak najszybciej aby te lampy pościągać, które oświetlają  tylko i wyłącznie prywatne posesje a przeznaczy je dla wszystkich mieszkańców. Bo to chyba będzie z korzyścią dla wszystkich. I drugie pytanie to czy pobierane są opłaty od firmy transportowej, która parkuje swoje samochody na terenie folwarku w Przelewicach. Bo jeśli tak to dobrze, a jeśli nie to dlaczego?”

 

Radna Andrzejczak –„ ja odnośnie dodatkowego oświetlenia w miejscowości Kłodzino. Na przeciwko sklepu nie ma żadnej lampy, są cztery schodki i wieczorem jak idą starsze osoby grozi to niebezpieczeństwem np. złamaniem nogi. Czy byłaby możliwość zamontowania lampy naprzeciwko tego sklepu, 1 lampa na wiosce Kłodzino i 1 lampa na osiedlu tzw. czworaków. Także 3 dodatkowe lampy oświetleniowe w Kłodzinie. Kolejna sprawa, ale to już zadanie na przyszłość to zmiana nawierzchni drogi przy szkole podstawowej w Kłodzinie, tam jest bruk. Czy będzie taka możliwość? I osiedle stare tzw. czworaków. Remont drogi gdzie zapadnięte są płytki, chociaż po jednej stronie ułożenie chodnika.”

 

Radna Nawój –„ proszę państwa ja przygotowując się do dzisiejszej Sesji pozwoliłam sobie wczoraj zadzwonić do wszystkich miejscowości z mojego okręgu wyborczego. I zasięgałam informacji o odśnieżaniu. Z uwagi na to, że w Klukach mieszkańcy są pozbawieni sklepu, jest tam tylko i wyłącznie handel obwoźny. Pojazd ma rzeczywiście niskie podwozie i nie przejedzie. Jest to wieś nie obrażając nikogo zamieszkała głównie przez osoby starsze, nie wszyscy mają samochody, nie wszyscy mogą dojechać aby zrobić sobie zakupy. Taka sama sytuacja jest w miejscowości Bylice i Myśliborki. Ale bardzo proszę, bo jeżeliby doszło do takiej sytuacji, że potrzebna byłaby karetka pogotowia dla ratowania życia to będą trudności. Ja codziennie rano, wiem, że jestem namolna dzwonię do Zarządu Dróg Powiatowych i apeluję i upewniam się czy sprzęt został wysłany. Otrzymuję takie zapewnienie, że już te drogi są odśnieżone. To tak celem wyjaśnienia dla wszystkich państwa Radnych, że można zadzwonić i uzyskać takie informacje.”

 

Radny Janasik –„ chciałbym właśnie nawiązać do sprzętu, który odśnieża drogi jeśli chodzi o miejscowości Ślazowo, Bylice, Myśliborki zdarza się tak, a na pewno dzisiaj taka sytuacja miała miejsce, że dojechał tylko do Ślazowa. Gmina nie kończy się na Ślazowie. Dzwonią do mnie ludzie o godz. 22 z pytaniem czy dzwoniłem w sprawie odśnieżania dróg. Chciałbym aby może były podane jakiś numery telefonów po godzinie 16 – tej, bo wiadomo, że Urząd Gminy pracuje do godziny 15:30. Więc może dobrze byłoby na ten okres wprowadzić takie dyżury i na takie sytuacje kryzysowe reagować. Drugie pytanie to chciałem się dowiedzieć jak wygląda sprawa wiatraków. Co dalej  w tym temacie?” 

 

 

Pan Przewodniczący Rady Gminy  -  „ cieszę się bardzo, że koleżanki i koledzy Radni odrobili lekcję i bardzo żywo interesują się problemami naszych mieszkańców, czego wyrazem są zgłoszone interpelacje. Jestem też winien koleżankom i kolegom Radnym informację o tym, że powstał Klub Radnych. Otrzymałem stosowne pismo. Chciałbym abyście państwo o tym wiedzieli. Obecnie przechodzimy do kolejnego punktu obrad”.

 

Do p-ktu 3 porządku:

 

Pan Przewodniczący Rady Gminy  -  „  kolejny punkt to projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby, rodzajów i składów osobowych stałych Komisji Rady. Złożyliście państwo swoje ankiety, w których określiliście przynależność do Komisji. Były dwie sporne kwestie. Po rozmowach doszliśmy do consensusu i mamy tutaj wypracowane  składy osobowe Komisji”.

                    W dalszej części tego punktu Radna Pani Urszula Andrzejczak – Wiceprzewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały wraz ze składem osobowym poszczególnych Komisji.

Następnie projekt uchwały poddany został pod głosowanie, w wyniku którego jednogłośnie 14 głosami  za podjęta została Uchwała Nr II/4/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010 r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 3 do niniejszego protokółu.

 

Do p-ktu 4 porządku:

 

                   W tym punkcie obrad Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wiceprzewodniczącej Rady Gminy do podpisywania dokumentów.

                                             

                                                  Dyskusji nie było.

 

Pan Przewodniczący Rady poddał pod glosowanie projekt uchwały, w wyniku którego przy  13 głosach za  i 1 wstrzymującym się została podjęta Uchwała Nr II/5/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010 roku w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 4 do niniejszego protokółu.

 

Do p-ktu 5 porządku:

 

Pan Przewodniczący Rady Gminy  -  „  proszę bardzo o zgłaszanie kandydatów do Komisji Rewizyjnej”.

 

Radna Andrzejczak  -  „ zgłaszam Radnego Pana Jarosława Smykę. Czy ja mogę zgłosić więcej osób?”

 

Pan Przewodniczący Rady Gminy  -  „  proszę bardzo”.

 

Radna Andrzejczak   -  „  zgłaszam Radnego Pana Damiana Janasika, Radnego Pana Eugeniusza Turtonia”.

 

Radna Nawój  -  „  ja chciałabym zgłosić Panią Radną Beatę Woźniak oraz Reginę Wieczorkiewicz”.

 

                      Wszystkie zgłoszone osoby wyraziły zgodę na kandydowanie. Na tym zakończono zgłaszanie osób do Komisji Rewizyjnej.

W związku z tym, że zgłoszono 5 osób, a zgodnie ze Statutem Gminy tyle winna liczyć Komisja zagłosowano nad projektem uchwały. W wyniku przeprowadzonego głosowania podjęta została jednogłośnie 14 głosami za Uchwała Nr II/6/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010 r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 5 do niniejszego protokółu.

 

Do p-ktu 6 porządku:

 

              W tym punkcie obrad głos zabrała Pani Skarbnik Gminy, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2010 r.

 

Pani Skarbnik  -  „  szanowni państwo Radni, Panie Przewodniczący, szanowni goście projekt jaki został przedłożony państwu dotyczy zmian w planie budżetu gminy na 2010 r. Dotyczy on zmian w obrębie planu wydatków. Nie ma to wpływu na wielkość budżetu, a jedynie ma wpływ na przesunięcie w planie pomiędzy poszczególnymi wydatkami. Także generalnie wielkość budżetu się nie zmienia, jest tylko przesunięcie w planie wydatków. I tak chodzi o zwiększenie wydatków o łączną kwotę 43 tys. zł, z czego 20 tys. zł dotyczyłoby zimowego utrzymania dróg, a 23 tys. zł dotyczyłoby zakupu pługa do odśnieżania naszych dróg gminnych. Natomiast zaoszczędzony plan wydatków nie ma szans na wykorzystanie w tym roku z uwagi na to, że wniosek na tzw. projekt Nordic Walking, który miał zwiększyć atrakcyjność naszej gminy, nie będzie podlegał finansowaniu. W przyszłym roku ten wniosek ma szansę dofinansowania, nie mniej jednak w tym roku były zabezpieczone środki budżetowe. W związku z tym, że nie zostaną one wydane prosi się Wysoka Radę o takie przesuniecie środków. Jest to oczywiście sytuacja uzasadniona z uwagi na to, że wszyscy wiemy co się dzieje. Zaplanowane środki na utrzymanie dróg w okresie zimowym zostały już wykorzystane w styczniu 2010 roku”.

 

                                                          DYSKUSJA

 

Radny Kupisz  -  „  odnośnie 20 tys. zł na utrzymanie. Jaki zakres prac będzie obowiązywał. Na jakie zadania będą te pieniądze wydatkowane, czy to będzie pensja osoby, która będzie odśnieżała te drogi, czy też jeszcze jakieś inne dodatkowe zadania związane z utrzymaniem tych dróg Pan Wójt przewiduje”?

 

Pan Wójt   -  „  Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, szanowni goście. Te środki finansowe częściowo na pewno będą przeznaczone na to co już zostało wykonane. Zima w tym roku mocno dała o sobie znać. Mamy zamówienia, które były realizowane przez wykonawców, którzy na podstawie zlecenia wykonywali określone prace. Rolnicy indywidualni jak i również firma z Barlinka Pana Chmielewskiego. Trzeba jeszcze dodać, że zadania będą tylko na drogach gminnych i wewnętrznych, polegające na tzw. drożności przejazdowej. Natomiast po zakupie nowego pługa to będzie robione w godzinach pracy przez naszego pracownika tj. Pana Mirosława Fruzyńskiego. Jest jeszcze jedna osoba tj. Pan Zabraniak z Kluk i tutaj już na zasadzie nie wiem czy to będzie osobna umowa, czy też w jakiś inny sposób będziemy wynagradzać te osoby, które świadczą nam dodatkową usługę. . Jeżeli w godzinach pracy to na pewno nie będzie miał płacone dodatkow. Jeżeli po godzinach pracy to będziemy musieli zastanowić się nad ewentualnym wynagrodzeniu za dodatkowe prace”.

 

Radny  Smyka  -  „  Pan Wójt chyba się przejęzyczył, bo ten pług już został zakupiony, także ta uchwała, podyskutujmy sobie. Ja się też z tego cieszę w imieniu wszystkich, że ten pług jest.. Niech on działa na rzecz gminy i jest  świetnie. Tylko mówię, że to już jest herbata po obiedzie. Ten pług jest już kupiony, taka została podjęta decyzja. Świetnie, że Pan Wójt podjął taką decyzję, bo mamy dzięki temu odśnieżone drogi. Nie mniej jednak ja się chcę zapytać o jedną kwestię. Kto odśnieża drogę gminną od krzyża  do  cmentarza w Kosinie? Kto jest odpowiedzialny za tą drogę, bo z tego co ja wiem jeszcze nie była odśnieżona. I jeszcze jedno pytanie. Czy ten sprzęt, który został zakupiony jest już wykorzystywany tylko i wyłącznie do celów gminnych, czy gmina ma podpisana umowę z powiatem na odśnieżanie dróg powiatowych? Bo dzisiaj mogliśmy zaobserwować pług jeździ po drogach powiatowych. Mam nadzieję, że gmina jest dogadana z powiatem odnośnie kosztów. Tankowane jest paliwo, odnośnie wynagrodzenia i kto płaci za to wszystko? Bo dróg gminnych jest 10 km. To tym pługiem można przejechać od 15 do 16 i to wszystko”.

 

Radna Nawój  -  „  proszę państwa nie czekając na złożenie zapytania ja dzisiaj rano przyjechałam trochę wcześniej i zapytałam osoby na terenie Urzędu Gminy, i wiem kto jest odpowiedzialny za odśnieżanie tej drogi gminnej i już wiem, że ta droga będzie odśnieżona. Nie mniej  wiem, że jest taka procedura, że nikt samowolnie nie będzie wysyłał sprzętu drogiego i tak potrzebnego jeżeli nie będzie zgłoszenia. Więc Panie Radny trzeba przyjść i powiedzieć. I jest sprawa wyjaśniona”.

 

Radny Smyka   -   „  to nie o to chodzi Pani Radna. Chodzi o to, że mamy piękny pług, wydaliśmy na niego 20 tys. zł. Ja nie wiem czy Pani się zapoznała ale tych dróg gminnych jest 10 km 908 m dokładnie. Nie całe 11 km. Może spokojnie przez te wszystkie drogi przejechać. Nie musi odśnieżać dróg powiatowych. Bo jeśli odśnieża drogi powiatowe to proszę mi powiedzieć kto za to płaci?  Bo mam nadzieję, że nie podatnicy Gminy Przelewice”.

 

Pan Przewodniczący Rady Gminy  -  „ przepraszam bardzo, dla przyjemności pracy nas wszystkich to każdy będzie miał głos jeżeli chodzi o te sprawy i ten głos zostanie udzielony. Dziękuję za tak żywą dyskusję, chciałbym aby to były konkretne pytania i odpowiedzi. Chodzi tutaj Panu Radnemu o rozliczanie. Jeżeli odśnieżamy drogę powiatową, czy powiat nam zwraca pieniądze? Nie widzę innej możliwości”.

 

Pan Wójt  -  „  Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni goście, więc tak ten pług działa od niedawna. Ja byłem na spotkaniu w ubiegłym tygodniu a dokładnie 22 grudnia. Rozmawialiśmy w obecności V-ce Starosty J. Stankiewicza, który jest odpowiedzialny za drogi i Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych i tych którzy zajmują się odśnieżaniem zimowym. Ja powiedziałem tam, że mamy zakupiony pług i ten pług jest gminny. W związku z tym będzie jeździł po drogach gminnych. Pierwszeństwo dla mieszkańców naszej gminy.

Nie mniej jednak grzechem byłoby jadąc do Rutnicy nie odśnieżyć odcinka trudno przejezdnego bo byście od razu powiedzieli po co w końcu ten pług. Aby jechał w kierunku Jesionowa do Rutnicy i nie odśnieżał przynajmniej jednego pasa. Ja będę rozmawiał z V-ce Starostą i Dyrektorem Zarządu Dróg  Powiatowych odnośnie partycypacji. Na dzień dzisiejszy jest taka sytuacja, że będziemy  dogadywać się w ten sposób aby było to na zasadzie wzajemnej rekompensaty. Jeżeli pług pojedzie drogą powiatową na drogę gminną i ten kawałek odśnieży to wtedy będzie pług ze strony ZDP świadczył usługę na naszej drodze gminnej. Aby nie jeździć na tzw. pustych przebiegach. Bo obojętnie czy on jedzie z tym pługiem, co prawda więcej spali obniżając go, czy jedzie na pusto grzechem byłoby go nie użytkować. Byście państwo powiedzieli, że to są zmarnowane pieniądze. Ja bym po prostu na to nie pozwolił. I nie pozwolę. Jeśli chodzi o drogi gminne to ja bardzo proszę wszystkich a szczególnie sołtysów. Jeżeli jest taka sytuacja, że nie można dojść, dojechać to proszę o kontakt. My mamy zawsze z rana informacje gdzie ludzie telefonicznie informuję, że jest konieczność przejazdu na określonym odcinku. I wyślemy tam sprzęt, sukcesywnie po kolei. Ten pług po to został kupiony. Natomiast chciałem  wrzucić jeszcze jeden temat, o którym powiedział Pan Radny Smyka. Szanowni państwo mi jest bardzo niezręcznie to mówić, ale powiem żeby nie uciekać od odpowiedziałności. Pierwsza sesja Rady Gminy w nowej kadencji odbyła się 2 grudnia. ja przewidywałem następną sesję, właśnie taką gdzie będą omawiane takie sprawy jak tworzenie wszystkich komisji, wyboru przewodniczących komisji itd. Również na tej sesji przewidywałem aby poruszona była sprawa środków finansowych z tego projektu Nordic Walking, który w tym roku nie będzie finansowany, bo do tej pory Urząd Marszałkowski nie zdążył nam zrobić poprawek. I cały czas było takie przekonanie, że jeszcze zdążymy. Okazuje się, że nie zdążymy. Myśmy tych środków na zimę nie mieli. Dlatego chciałem wszystkich Radnych przeprosić, że nie było żadnej komisji między 02 a 13-14 grudnia br. I teraz jesteście państwo postawieni, że pług został zakupiony. Pieniądze jeszcze bez waszej zgody nie zostały wydane. Żebyście państwo wiedzieli o tym. Nie zostały jeszcze wydane. Ja was bardzo przepraszam i proszę abyście to zrozumieli, bo to jest dla nas wszystkich ewidentna sytuacja polepszająca drożność na naszych drogach. Myślę, że się to już więcej nie powtórzy, będziecie już normalnym trybem pracować na komisjach, na sesji i wtedy będzie całkowita informacja. Dlatego bardzo proszę abyście podjęli taka uchwałę”.

 

Radna Andrzejczak  -  „ ja jeszcze dalej jeżeli chodzi o te drogi gminne. W dalszym ciągu nie wiem czy na osiedlu w Kłodzinie jest to już droga gminna, czy nie? Bo tam jest też katastrofa jeżeli chodzi o odśnieżanie”.

 

Pan Wójt   -  „   my staramy się od Agencji Nieruchomości Rolnych przejąć tą drogę jako  drogę wewnętrzną. jak powiedziałem będziemy chcieli to zrobić i przygotować się do tego pod względem projektowym, bo do 80% możemy uzyskać dofinansowanie od ANR. Po rozmowie z Panem Prezesem ANR mam zapewnienie, że takie pieniądze dostaniemy. Teraz przygotowujemy się pod względem papierowym. I wtedy kiedy będziemy mieć gotowy projekt wystąpimy do ANR o przejęcie tej drogi i jednocześnie inwestując w nią, w stan nawierzchni, chodnik i odwodnienie. Ponieważ mamy ten pług zakupiony będziemy dla mieszkańców również świadczyć taką usługę, aby była przejezdność na tym odcinku”.

 

Radny Łata  -  „   Panie Wójcie chciałem się dowiedzieć kto jest odpowiedzialny za odśnieżanie w miejscowości Przywodzie. W dokumentach nie znalazłem odpowiedzi czy to jest gminna, powiatowa? Słyszałem różne głosy. Natomiast tam nie ma żadnych chodników, a te drogi są strasznie zasypane. Przywodzie nie jest małą miejscowością w porównaniu do liczby mieszkańców innych miejscowości”.

 

Pan Wójt   -  „  częściowo ZDP i częściowo gminna. I tutaj właśnie to co powiedziałem musimy ustalić tak plan działania by jadąc samochodem, czy pługiem odśnieżnym przejechał on przez miejscowość Przywodzie. ZDP ma takie priorytetowe trasy, które przedstawię. Droga wojewódzka skrzyżowanie koło cegielni w kierunku Kosina, Przelewice – Kłodzino- Rosiny – Płońsko do Przywodzia, dalej górką i do drogi wojewódzkiej Ukiernica. To jest jedna pętla. Drugie takie odgałęzienie to jest Przelewice – Lucin – Jesionowo. Następnie Przelewice – Ślazowo. I tutaj to co powiedział Pan Radny Janasik dlaczego nie odśnieżane jest dalej. Nie wiem. Czy to jest na zasadzie takiej, że tam już nie można się przedostać do miejscowości Myśliborki i Bylice. Po prostu to sprawdzę. Następny kierunek to jest Płońsko – Laskowo. Są uzgadniane te trasy. Wczoraj o godz.  23³º kontaktowałem się z dyżurnym, niestety nie odebrał, napisałem sms, że jest konieczność aby pługi wyjechały. O 6³º, zadzwoniłem ponownie do dyżurnego i okazuje się, że wykonawca podstawił tylko jeden pług na całą gminę Przelewice. Po prostu można ręce załamać. Napisałem sms-a do Dyrektora ZDP na telefon dyżurny  i dzisiaj się dowiaduję, że tylko dali jeden pług”.

 

Radny Smyka  -  „    świetnie Panie Wójcie, że to będzie zrobione i mam nadzieję, że gmina jak najszybciej porozumie się z powiatem żeby te nasze pieniądze nie szły na marne. Będziemy z tego miel wszyscy wspólna korzyść i to jest  świetny pomysł aby ten pług jeździł z opuszczonym pługiem i to będzie świetna sprawa. Nie dostałem tylko odpowiedzi na moje pytanie kto powinien odśnieżać w Kosinie tą drogę gminną. Wiem, że gmina ale pewnie komuś to zleciła i chcę wiedzieć komu?”

 

Pan Wójt  -  „ odpowiedź jest bardzo prosta. Jest to droga gminna i gmina jest za nią odpowiedzialna.  Zgłaszają się osoby, które  telefonicznie przekazują informacje, że jest konieczność odśnieżenia  danego odcinka. Proszę dzwonić. I tutaj prośba do sołtysów. Jeśli są takie sytuacje to proszę dzwonić. Jeżeli nie ma  telefonu to wydaje się, że wszystko jest w porządku”.

 

Radny Smyka  -  „  Panie Wójcie w takim razie, bo dalej unika Pan odpowiedzi na moje pytanie. Imiennie kto jest odpowiedzialny. Ja wiem, że gmina. Czy gmina ma z kimś podpisana umowę, z rolników, czy nie rolników na odśnieżanie tej drogi. Panie Wójcie dzisiaj ktoś przejechał, najprawdopodobniej  był to pług powiatowy. Wjechał w drogę gminną, zostawił hałdę i pojechał. Chodzi mi tylko i wyłącznie o to kto jest odpowiedzialny za tą drogę 530 m odcinek drogi?”

 

Pan Wójt  -  „   jest to droga gminna i gmina jest odpowiedzialna. My prowadzimy dyżury, są osoby odpowiedzialne. Personalnie Panu podać?”

 

Radny Smyka  -  „  mi tylko zależy na tym aby Pan odpowiedział, że jeśli ja zadzwonię to Pan powie dobrze zaraz kogoś wyślemy i ja zobaczę kto to jest, jeśli Pan mi nie chce udzielić tej odpowiedzi. Ja mogę tutaj na Radzie podziękować jedynie dwóm  osobom z Kosina, które mieszkają tam na końcu tj. Pan Strychalski i Pan Cybulski, którzy łopatami z pięć razy czyścili te chodniki. Mieszka tam Pani, która jest niepełnosprawna i musi dostać się jakoś do sklepu. Tym osobom trzeba podziękować, że oni z własnej inicjatywy nieodpłatnie odśnieżają. Ja chcę naprawdę wiedzieć kto to odśnieża ?”

 

Pan Wójt  -  „  ja powiedziałem, że mamy dwóch kierowców i oni dostają dyspozycję od urzędnika Urzędu Gminy i to są Pan Frużyński i Pan Zabraniak. Oni dostają dyspozycję i wykonują te zadania”.

 

Radny Smyka  -  „ dziękuję bardzo Panu Wójtowi”.

 

Pan Budnicki  Sołtys Sołectwa Kosin  -  „  jeżeli chodzi o chodniki to chyba każdy sobie, tu chodzi o drogę”.

 

Radny Smyka  - „  tak”.

 

Pan Budnicki  -  „  dobrze, będziemy w kontakcie”.

 

Pani Maria Ziarkowska  -  „ ja w imieniu mieszkańców, którzy mieszkają w Klukach i Oćwiece i  nie mogą przejechać z Kosina do Kluk. Jadą w ten sposób, że z Kosina jadą w kierunku  Lubiatowa i z tamtej strony przez Oćwiekę dojeżdżają do Kluk”.

 

Radna Nawój  -  „   proszę państwa byłam bardzo zaskoczona kiedy usłyszałam od mieszkańców Oćwieki, że kiedyś był zamysł żeby droga Oćwieka – skrzyżowanie Lubiatowo była zamknięta. Ona się sama obroniła, bo nawet Ks. Proboszcz tutejszej parafii dojechał tam na mszę świętą właśnie tą drogą. Rzeczywiście ta droga Kosin – Kluki jest tak usytuowana, że nawiewa z pól. To jest taka niedogodność poprzez takie usytuowanie jej geograficzne. O tym, o czym wspomniał Pan Radny Smyka odnośnie tych dwóch dzielnych mieszkańców Kosina. Ja wczoraj przeszłam się tą drogą i nie tylko. Ja z tymi osobami rozmawiałam. I padła nawet taka propozycja, wszyscy państwo o tym pamiętacie. Pamiętacie ten czas  gdy inicjatywa wynikała od mieszkańców. Nie trzeba było iść do drzwi pukać i mówić chodź pomożesz. Ludzie sami wychodzili. Co się porobiło z tym społeczeństwem? Wszyscy zakładamy ręce i będziemy jeden drugiego lekceważyć. Przecież to nie tak. My mamy naprawdę odruch ludzki. Ja apeluję, patrzmy sercem na drugiego człowieka i wówczas jesteśmy w stanie więcej zrobić. Dlatego też organizujmy zebrania wiejskie, mobilizujmy młodzież”

 

Pan Ruchlicki Sołtyssołectwa Kłodzino  -  „ pierwsza sprawa to trzeba zająć się rowami. Ci prywaciarze, którzy mają te pola to polikwidowali rowy. Przecież mamy prosty przykład naszej drogi z Kłodzina. Gdzie ten śnieg ma się zatrzymać? Jak były rowy to wówczas nie zawiewało, ten śnieg spadał do rowu. I uważam, że te rowy powinny zostać przywrócone. Idzie pieszy wieczorową porą i jedzie samochód. Ta osoba nie ma gdzie zejść. Uważam, że właściciele tych pól powinni te rowy przywrócić”.

 

Pan Przewodniczący Rady – „  jest to projekt uchwały, który dotyczy przeznaczenia środków finansowych na odśnieżanie. Ja mam pytanie do Pana Mecenasa, bo jeszcze tego roku na tej sali rozmawialiśmy na podobne tematy i wówczas padło z ust Pana Mecenasa, że nie możemy odśnieżać dróg powiatowych, bo w jaki sposób my się rozliczymy. Chciałbym usłyszeć od Pana Mecenasa czy coś się zmieniło w prawie i jakie widzi rozwiązanie tej sprawy. Mamy 95% dróg powiatowych i wojewódzkich, a 5 % dróg gminnych. Jak to należy rozwiązać. Chciałbym aby to było usankcjonowane prawnie, żeby było wiadomo, że dla Starostwa  świadczymy w takim i takim wymiarze usługę. Starostwo płaci nam tyle i tyle. Chciałbym aby Pan Mecenas nam to prawnie wyjaśnił”.

 

Pan Mecenas  -  „   jeżeli chodzi o same przepisy to nie ma takiej możliwości aby określony podmiot, czy też inna jednostka samorządu terytorialnego zajmowała się wykonywaniem zadań innej jednostki samorządu terytorialnego. I np. te drogi, które są drogami powiatowymi były odśnieżane przez gminę albo odwrotnie, lub też drogi, które są własnością Skarbu Państwa były odśnieżane przez powiat. Wymagana jest zmiana przepisów w tym kierunku, ewentualnie można podejmować inne działania. Natomiast poza przepisami tutaj gmina nie ma możliwości działania. Nie jest to pierwszy ani ostatni przypadek gdzie przepisy utrudniają funkcjonowanie. I tutaj gmina czy Przewodniczący, czy też Rada nie maja na to wpływu”.

 

Pan Przewodniczący Rady  -  „ ja w związku z tym rozwiązać ta sprawę, gdzie i w którym miejscu zmienić przepisy?”

 

Pan Mecenas  -  „   przepisy mogą być zmienione, ale na poziomie ustawowym. Nie ma innej możliwości”.

 

Pan Przewodniczący Rady  -  „ to mam dalej pytanie, ale już do Pana Wójta. W takim razie łamiemy dyscyplinę budżetową i co dalej? Bo nie może być pat”.

 

Pan Wójt  -  „ja powiedziałem takie znamienne słowa, wzajemnie rekompensujące się zadania, np. jedzie odśnieżać kawałek drogi gminnej nasz pług. I teraz przejeżdża tą drogą bo musi dostać się np. na Rutnicę ile czasu mu to zajmie? Godzinę? To się mówi zróbcie nam i zrekompensujcie na terenie gminnej drogi w tym samym czasie. Mamy pracowników urzędu, którzy pełnią dyżury, prowadzą dokumentację, zapisują wszelkiego rodzaju czynności, które są wykonywane, a mianowicie ile godzin pracował, gdzie pracował, kiedy i kto pracował. W związku z tym jest to łatwe do uchwycenia. Wzajemnie rekompensujące się zadania”.

 

Pan Przewodniczący Rady  -  „   czy jest już podpisane porozumienie?”

 

Pan Wójt  -  „ nie jest”.

 

                  W wyniku wyczerpania głosów w dyskusji Pan Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały, w wyniku którego jednogłośnie 14 głosami za podjęta została Uchwała Nr II/7/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010 r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 6 do niniejszego protokółu.

 

Do p-ktu 7 porządku:

 

          W tym punkcie obrad Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r.

 

Pani Skarbnik   -  „   kolejny projekt uchwały dotyczy głównie zmian w budżecie. I tak prosi się Wysoka Radę o zwiększenie wydatków tam gdzie to jest niezbędne a więc na gospodarce gruntami i nieruchomościami na zakup opału oraz podatek  od towarów i usług VAT oraz na zakup usług pozostałych na cmentarzach np. wycinka drzew, wywóz  nieczystości. Kolejny element to tylko przesunięcia w paragrafach. Kwota 4.799 zł funkcjonowała dotychczas na § 4210 i obecnie zmienia się jedynie paragraf wydatkowania. Natomiast jeżeli chodzi o obsługę długu publicznego to były niższe stopy procentowe i mamy wolny plan, który może obsłużyć inne zadanie. Ten projekt uchwały ma charakter porządkujący”.

 

                                                        DYSKUSJA

 

Radny Smyka   -  „  mam tylko jedno pytanie. Jak państwo wiedzą jestem policjantem i tutaj mamy zmniejszenie wydatków na zakup materiałów i wyposażenia dla policji. I powiem szczerze, że ja jako policjant byłbym za tym żeby tym policjantom to kupić, czyli ołówki, gumki, itp. Bo u nas naprawdę jest bieda. Dla niektórych może jest to  śmieszne, że nie mamy czegoś takiego. Nie mniej jednak to jest bardziej przydatne policji niż to co my teraz robimy. Czyli przeznaczamy te pieniądze na zakup paliwa. Nie jesteśmy w stanie skontrolować tego, czy posterunkowy Smyka pojechał w tym czasie za paliwo gminne na obiad, śniadanie, czy też pojechał na interwencję. Moim zdaniem, ja mówię, że jestem policjantem i pewnie odezwą się moi przełożeni, nie mniej jednak jestem też mieszkańcem gminy i moim zdaniem my tych pieniędzy Panie Wójcie nie jesteśmy w stanie skontrolować. Wydawanych na paliwo. Owszem kupić tej  Komendzie laptop, kupić 10 ryz papieru to jestem za tym, ale nie na paliwo. My nie jesteśmy w stanie powiedzieć Panie Komendancie co Pan zrobił z ta kwotą. Powie, że wydał na paliwo, a jeździliście po gminie, były patrole. Ja to mówię z własnej obserwacji i przychodzą do mnie ludzie. U mnie ludzie nie znają dzielnicowego. Moim zdaniem od policji, także ode mnie można wymagać znacznie więcej. Owszem Panie Komendancie damy na paliwo np. 5 tys. zł, ale niech ten radiowóz jeździ np. 3 – 4 służby w miesiącu. Albo to co robi Burmistrz Międzyzdrojów, bo na takich służbach też byłem. Płaci policjantom za dodatkowe służby, poza godzinami pracy, wtedy mieszkańcy będą czuli się znacznie bezpieczniej, a paliwo i sprzęt to już jest w gestii tylko i wyłącznie Komendanta, który powinien zwracać się do Komendanta Wojewódzkiego a ten do Głównego”.

 

Pan Wójt  -  „  Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni goście chciałbym się odnieść do wypowiedzi Pana Radnego Smyki. My mamy porozumienie podpisane w dniu 18.10.2010 r. Rada poprzednia podejmowała uchwałę w tym zakresie o przeznaczeniu środków finansowych w kwocie 4.799 zł. To porozumienie zostało podpisane przez Zastępcę Komendanta  Wojewódzkiego policji w Szczecinie i oczywiście przez Skarbnika i Wójta Gminy. W tym porozumieniu jest dokładnie napisane na co te środki zostaną wykorzystane, kiedy i na jakiej zasadzie musi być rozliczenie. Ja mam przed sobą to porozumienie, a o rozliczeniu powie Pani Skarbnik”.

 

Pani Skarbnik  -  „ Wysoka Rado rozliczenie takie zostało złożone i na fakturach oraz na załącznikach tych faktur są wskazane zakupy  na jaką jednostkę to paliwo poszło. Nie mniej jednak w budżecie przyszłego roku te środki wogóle nie są planowane. Od Rady będzie zależało w jaki sposób ewentualnie będzie chciała pomóc policji. Naturalnie nie jesteśmy w stanie wskazać fizycznie, że np. na podstawie danego numery kart 3 km jeździł po naszej gminie. Natomiast na pewno zostały środki wykorzystane przez policję, ale czy akurat te 3 godziny dłużej to nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić. Dlatego Wójt na przyszły rok nie planował takich środków, uważając, że to Rada będzie decydowała w jaki sposób pomóc”.

 

              Projekt uchwały poddany został pod głosowanie, w wyniku którego jednogłośnie 14 głosami za podjęta została Uchwała  Nr II/8/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010 r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 7 do niniejszego protokółu.

 

Do p-ktu 8 porządku:

 

          W tym  punkcie obrad Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2010 r.

 

Pani Skarbnik – „  Wysoka Rado, Szanowni Goście projekt uchwały, który został złożony na państwa ręce dotyczy zmiany budżetu a więc zmienią się tu zarówno dochody jak i wydatki o taką samą kwotę. Na element dochodów składają się  dwie rzeczy, a mianowicie zostały zwiększone wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Jeżeli taka kwota wpływa do budżetu to trzeba powiedzieć, że są to tzw. pieniądze znaczone. Nie mogą być wykorzystane na żaden inny cel jak tylko i wyłącznie na przeciwdziałanie alkoholizmowi. Natomiast druga kwota 1.383 zł dotyczy biblioteki, a mianowicie GBP złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu elementów, które współpracują ze sprzętem komputerowym. Fundacja „Orange” rozpatrzyła ten wniosek pozytywnie. Środki wpłynęły na konto budżetu Jednak aby można było zwiększyć dotację celową zasadnym jest podjęcie stosownej uchwały”.

 

Dyskusji nie było.

 

Projekt uchwały poddany został pod  głosowanie, w wyniku którego jednogłośnie 14 głosami za podjęta została Uchwała Nr II/9/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010 r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 8 do niniejszego protokółu.

 

Do p-ktu 9 porządku:

 

              W tym punkcie obrad Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków budżetowych, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Pani Skarbnik  -  „  co roku wydatkując pieniądze na cele inwestycyjne gmina jako budżet staje przed takim dylematem. Co zrobić z tymi zadaniami, które nie zostały zakończone w danym roku budżetowym. I taką techniczną możliwością rozwiązania tego są zapisy ustawy o finansach publicznych, które pozwalają na to aby to co było w planie, a nie zostało zakończone w roku budżetowym jak chociażby szatnia LKS „Wicher” Przelewice ze względu na warunki atmosferyczne. Aby można było z tych pieniędzy wydatkować, a nie z nowego budżetu to trzeba dać te środki na wydatki niewygasające. Wykaz tych 9 pozycji stanowiących załącznik do uchwały trafił do państwa późno, ale jeszcze w dniu dzisiejszym płacone były faktury”.

           W dalszej części swojego wystąpienia w sposób szczegółowy omówiła załącznik do projektu uchwały.

Dyskusji nie było.

 

Projekt uchwały poddany został pod glosowanie, w wyniku którego jednogłośnie 14 głosami za podjęta została Uchwała Nr II/9/10 Rady Gminy w Przelewicach  z dnia 28 grudnia 2010 r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 9 do niniejszego protokółu.

 

PRZERWA

 

 

Wznowienie obrad.

 

Do p-ktu 10 porządku:

 

Pan Przewodniczący Rady  -  „ w tym punkcie porządku obrad mamy projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy. Zapisy zawarte w tym projekcie uchwały są zgodne z tym co Pan Wójt miał w dotychczasowym wynagrodzeniu. Jako Przewodniczący Rady występuję z takim projektem uchwały. Ze strony Radnych były takie sugestie aby Pan Wójt przedstawił jakby takie swoje expose, jak widzi oświatę, funkcjonowanie urzędu oraz podległych placówek i pewne zamierzenia. Moim zdaniem jest to bardzo słuszna uwaga. Jeżeli Pan Wójt zechciałby nam o tym powiedzieć to bylibyśmy wdzięczni. Może przed tym otworzę dyskusję. Jeżeli Radni mają wiążące pytania czy też przemyślenia to bardzo proszę”.

 

DYSKUSJA

 

Radny Janasik  -  „ my w przerwie dość burzliwie rozmawialiśmy na temat wynagrodzenia Pana Wójta. Moje stanowisko w tej sprawie wygląda następująco. Jestem za tym jak najbardziej aby to wynagrodzenie, które Wójt w tej chwili otrzymuje zostawić. Nie mniej jednak chcę powiedzieć, że niektórzy chcieliby aby to wynagrodzenie wzrastało wraz z inflacją. Ja powiem tak, że poprzednik dostawał przez 4 lata taka samą pensję i pensja obecnego Wójta jest o 50 % większa. Nie zostało to zmniejszone z uwagi na istniejący kryzys finansowy. Chciałbym tutaj pozostawiając tą pensję, która jest obecnie, że tak powiem zmobilizować Wójta do działań. Każdy z nas chciałby zarabiać jak najwięcej i chciałbym aby było to w ten sposób odebrane, że aby dostać jakąkolwiek podwyżkę pensji to chciałbym aby były te wszystkie rzeczy, o których mówił Pan Wójt realizowane. Uważam, że byłby to argument za tym aby to wynagrodzenie podwyższyć. Uważam, że byłaby to mobilizacja do pracy i zostawienie pensji na tym poziomie jak obecnie, że to jest jak najbardziej w porządku”.

 

Radna Woźniak  -  „ a dla mnie mobilizacją do pracy naszego Wójta byłoby abyśmy podnieśli to wynagrodzenie o 1%. Wiem, że Pan Wójt zrobił dla nas bardzo dużo i chociażby w ten sposób moglibyśmy go uhonorować”

 

Radna Nawój   -  „  Panie Przewodniczący padło stwierdzenie, że Pan Wójt o 50% miał  podniesioną pensję. Kto to zrobił? Rada to uchwaliła. Więc nie rozumiem o co i do czego jest pretensja. Tak jak powiedziała Radna Woźniak mobilizacja. My naprawdę nie jesteśmy gminą za jakiegoś tam króla. Jesteśmy prężną, rozwijającą się gminą. Biorąc wszystko pod uwagę za i przeciw, z pełnym szacunkiem dla Pana Przewodniczącego, nie chciałabym tej odpowiedzialności. Szanowni państwo nie jest tajemnicą, ja mam 503 zł swojej renty ale naprawdę nie chciałabym mieć tej odpowiedzialności. Dlatego uważam, że Pani Beata miała rację”.

 

Radny Janasik  -  „  odnośnie tej odpowiedzialności, o której mówi Pani Radna Nawój, to Pan Wójt zdawał sobie sprawę z odpowiedzialności, deklarował się biorąc udział w wyborach i uważam, że nic nowego Pani nie powiedziała”.

 

Radna Nawój   -  „  ale powiedziałam, wszyscy usłyszeli”.

 

Radny Janasik  -  „ ja uważam, że wszyscy zdajemy sobie sprawę jakie to jest wynagrodzenie. Chcę jeszcze powiedzieć, że dzisiaj średnie wynagrodzenie brutto wynosi 3.200 zł, a jakie ma Pan Wójt to wiemy”.

 

Radna Wieczorkiewicz  -  „   ja uważam, że na dobry początek Pan Wójt rozpoczyna  drugą kadencję, zrobił dla nas bardzo dużo, to właśnie o ten stopień inflacji powinniśmy to wynagrodzenie podnieść. Byłoby to sprawiedliwe. Są rewaloryzowane  emerytury i renty, również place zasadnicze. Płaca Wójta Gminy zależy od Rady Gminy i tutaj od 2008 r. nic nie ulęgło zmianie. proponuję aby był to dobry gest z naszej strony i podnieść to wynagrodzenie o stopień inflacji. Taka jest moja propozycja”.

 

Radny Smyka  -  „   gwoli ścisłości pracuje w budżetówce i od 3 lat są zamrożone pensje, to co sobie wypracuje to mam. Mam nadzieję, że Pan Wójt wypracuje ta pensję, którą ma”.

 

Pan Przewodniczący Rady  -  „ Pan sołtys z Lucina chciałby zabrać głos?”

 

Pan Woźnicki sołtys sołectwa Lucin  -  „ ja byłbym za tym aby podnieść wynagrodzenie”.

 

Pan Przewodniczący Rady  -  „ dziękuję Panu sołtysowi. Dziękuje za głosy państwa sołtysów. Ja mam pytanie do Pana Wójta i mam nadzieję, że przed podjęciem tej uchwały Pan Wójt udzieli nam odpowiedzi. Jak Pan Wójt widzi sieć szkół, funkcjonowanie urzędu i podległych mu placówek?”

 

Pan Wójt  -  „  Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni goście. Sami Radni, między innymi były Radny Pan Przewodniczący Pender,  Komisja Społeczna zauważyła, że Przywodzie jest szkołą, która nie ma racji bytu. I powoli się staje, że ona wygaśnie. To Wysoka Rada zdecyduje o tym jaka będzie sieć szkół. Wydaje mi się, że nieuchronne jest aby szkoła w Przywodziu zniknęła z mapy szkół, w której uczniowie uczą się w klasach  łączonych. Przy tak niskim stopniu bytności uczniów w tej szkole, a w niedalekiej odległości w bardzo dobrych warunkach przy boisku „Orlik” i przy ewentualnym lepszym starcie tej młodzieży od klasy „O”. Wiem, że już obecnie klasa III dzieci z Przywodzia uczęszcza do szkoły w Żukowie. Będą tzw. konsultacje co dalej. Opór był zawsze w tej materii, ale to Wysoka Rada będzie  poprzez 15 lub 14 osób decydować jaka będzie przyszłość. Wysoka Rada sama może złożyć projekt uchwały, w którym będzie chciała pochylić się nad tym tematem. Jeżeli chodzi o urząd Gminy nie przewiduję większych rewolucji. Natomiast będzie konieczność zatrudnienia nowego pracownika w inwestycjach do rozliczeń inwestycji, ponieważ niektórzy naprawdę już nie dają sobie z tym rady w ustawowych 8 godzinach pracy. Jest tego bardzo dużo. Trzeba będzie stworzyć etat. Jeżeli chodzi o pozostałe placówki tj. biblioteki nie przewiduję większych zmian, a wręcz przeciwnie będę chciał zwiększyć ilość punktów bibliotecznych. Ponieważ społeczeństwo musi mieć dostęp do  aktualności. Chciałbym aby to wszystko rozwijało się w dalszym kierunku. Służba zdrowia – SP ZOZ wiadomo, że to jest kontrakt. Pani Kierownik bardzo dobrze wywiązuje się z tego kontraktu. I tutaj prawdopodobnie nie będzie żadnych rewelacyjnych zmian, powiem bardzo znamienną rzecz oby nie było gorzej. Ja przedstawiłem takie kadencyjne rozliczenie gdzie prawie 69 tys. pacjentów w ciągu 4 lat zostało przyjętych w SP ZOZ. To jest bardzo duża liczba, wręcz niewiarygodna liczba pacjentów przyjętych w ciągu 4 lat. Przede wszystkim utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego, czyli straż międzygminna, działania OSP i doposażenie tych jednostek w odpowiedni sprzęt, który będzie służył nam dla wspólnego dobra. Ci ludzie muszą wiedzieć, że idąc do akcji ryzykując swoje  życie, mają sprzęt który  da im jak największe bezpieczeństwo. I tutaj będę zawsze prosił Radę o przegłosowanie  środków finansowych na zakupy dla OSP. Wiemy, że dwie jednostki są w KSRG tj. Lubiatowo i Przelewice. Będziemy doposażyć te jednostki, a te które już są typowymi jednostkami OSP, czyli Jesionowo, Płońsko i Kluki na pewno  będą potrzebowały również wsparcia finansowego na polepszenie swojej bazy sprzętowej i materiałowej. Nie przewiduje większych ruchów jeśli chodzi o zmiany kadrowe, natomiast jeśli chodzi o realizację tego co było zapoczątkowane zakończyć. Myślę, że Wysoka Rada pozwoli mi na zakończenie tych inwestycji, które są rozpoczęte oraz rozpoczęcie inwestycji, na które ściągamy dodatkowe środki finansowe. Ja przypomnę, że w przeciągu 4 lat była to kwota 6.400 tys. zł. Tyle zostało do budżetu ściągnięte. Teraz mamy złożonych wniosków na kolejne 19 mln zł, ż tego nie całe 14 mln możemy odzyskać. Na ile będzie to skuteczne, na ile nasze wnioski przejdą weryfikację czy nie. Wiemy, że niektóre wnioski już poprzechodziły, będziemy te zadania realizować. Natomiast Wysoka Rada może również wskazywać kierunki działania Wójtowi, który jest tylko organem wykonawczym. I to poprzez zebrania wiejskie, które będę prowadził poprzez uczestnictwo w tych zebraniach, słuchania głosów mieszkańców, wówczas będzie przedkładane pod obrady Komisji i pod obrady Sesji. I tutaj nie przewiduję żadnych rewelacji w tym zakresie. Mam nadzieję, że  środki finansowe, które zdobędziemy pozwolą na to, żeby gmina się rozwijała i naszym mieszkańcom żyło się lepiej”.

 

Pan Przewodniczący Rady  -  „   dopytam się jeszcze, bo tutaj mamy obecna Panią Dyrektor Ogrodu Dendrologicznego. Ogród stanowi perełkę, ale i obciążenie finansowe. Jak Pani widzi dalsze funkcjonowanie?’

 

Pan Wójt  -  „   dziękuje za to pytanie. Na pewno musi  się zastanowić, taka moja prośba do Pani Dyrektor nad dalszym funkcjonowaniem Ogrodu. Pan Mecenas mówił na poprzedniej Radzie w innym składzie osobowym, będziemy musieli na pewno realizować ten projekt do 2013 roku tj. BCBW i to co wchodzi w jego skład. Reszta jest po prostu do ewentualnego zastanowienia się. Jak zmniejszyć dofinansowanie do Ogrodu Dendrologicznego żeby on prawidłowo funkcjonował. Czyli czy partnerstwo publiczno-prywatne, czy ewentualne dzierżawy, czy też jeszcze inne możliwości zmniejszenia dofinansowania do Ogrodu Dendrologicznego. Pani Dyrektor dała taką krótka propozycję, ale myślę, że musi  ją bardziej uszczegółowić bo plany muszą być również przedstawione pod obrady Wysokiej Rady. 2011 rok będzie na pewno tym rokiem, w którym zajmiemy się  i to zdecydowanie nad działalnością i funkcjonowaniem Ogrodu Dendrologicznego. To ja wam solennie zapewniam”.

 

Radny Smyka  -  „  mam jeszcze takie pytanie Panie Wójcie, przejrzałem projekt budżetu gminy na rok przyszły i zeszłe. Jaki ma Pan pomysł na ograniczenie kosztów wydatków opieki społecznej. Głównym takim standartowym hasłem w kampanii było to, że będzie Pan walczył z bezrobociem. jaki jest pomysł na to żeby tych ludzi, którzy 20 lat bo pewnie znajdą się tacy są na utrzymaniu gminy. Jak aktywizować i powiem brzydko zagonić do pracy by nie byli na garnuszku gminy. A w ten sposób zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na inwestycje w gminie”.

 

Pan Wójt  -  „   bardzo dziękuję za to pytanie i ono jest bardzo szczegółowe, bardzo dobrze, że padło. Gmina Przelewice po ostatnim spotkaniu w Powiatowej Radzie Zatrudnienia niestety znajduje się na pierwszym miejscu jeśli chodzi o stan bezrobocia, 16,4% na terenie powiatu pyrzyckiego. Mam taką informację, że  w 2010 roku do gminy Przelewice PUP na wniosek Wójta dał następujące środki finansowe i i sfinansował zatrudnienie. Mam tutaj zrealizowane zatrudnienie bezrobotnych w ramach robót publicznych to jest to czego gmina w ogóle  nie współfinansuje. Tych środków było zdobytych tylko w 2010 r. żeby zmniejszyć bezrobocie 143.688 zł. Ci bezrobotni pracowali u nas na terenie gminy. Było 5 umów na tą kwotę. Zorganizowane  zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, czyli częściowo środki dokładane są z budżetu gminnego, ale po to żeby zmniejszyć bezrobocie również staraliśmy się zatrudnić przy finansowym wsparciu PUP - 38.855 zł z PUP. Refundacja prac społecznie-użytecznych za m-c IV, V, V, VI, VII,  VIII, IX, X i XI to kolejne 46.385 zł. Jakby tak podsumować to jest ponad 200 tys. zł zdobytych aby zmniejszyć bezrobocie. Społeczeństwo nasze miało możliwość poczucia, że gmina naprawdę stara się im pomóc w pozyskaniu  pracy.  Perspektywy są niestety bardzo niepokojące. I o nich muszę powiedzieć. Pani Dyrektor PUP przedstawiła nam informację, że Ministerstwo Pracy z 7.200 mln będzie w 2011 r. tylko 3.200 mln zł, czyli będzie 60% mniej  pieniędzy. I tutaj będzie wielka bolączka. I spowodowanie aby te osoby nie brały pieniędzy z opieki społecznej będzie bardzo trudne do zrealizowania.

 

             Projekt uchwały poddany został pod głosowanie w wyniku którego większością głosów przy 10 za, 1 przeciw i 2 wstrzymujących się podjęto Uchwałę Nr II/11/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu.

 

Do p-ktu 11 porządku:

 

     W tym punkcie porządku obrad Pani Wiceprzewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2011 rok.

 

                                                D Y S K U S J A

 

Radna Nawój-„ Panie Przewodniczący, Szanowne Panie i Panowie Radni. Z uwagą słuchałam planu pracy w m-cu lutym a mianowicie projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W okresie wiosennym, letnim i jesiennym bardzo dużo osób jedzie do Ogrodu Dendrologicznego. Kiedy jadą to widzą młodzież z Kosina stojącą na przystanku. Panie Przewodniczący do Pana miedzy innymi kieruję to pytanie jako Radnego V kadencji, proszę mi powiedzieć czy na tej sali, mnie tutaj wcześnie nie było  więc nie będę się wymądrzała . Ale czy wcześniej na tej sali padło stwierdzenie, że potrzebne są świetlice. Czy Pan o tym pamiętał. Takich wsi jak Kosin na terenie naszej gminy jest wiele. Mówimy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi. O młodzieży mówi się, że tylko potrafi napić się. Nieprawda. Zobaczcie państwo, ja teraz użyję ostrego porównania, ale muszę to obrazowo zrobić żebyście zobaczyli oczyma wyobraźni to co ja wam chcę teraz powiedzieć. Jeżeli do psa podejdę z kijem i będę nim wymachiwała to on mnie ugryzie, bo będzie się bronił tak samo i z tą młodzieżą . Jeżeli będzie ciągle o nich mówiło się źle to oni będą tacy. W Kosinie nie ma świetlicy. Bardzo proszę aby w planie Rady było miedzy innymi, był taki program abyśmy mogli wypowiedzieć się wszyscy na temat tworzenia świetlic kontenerowych. My mamy w Kosinie tak usytuowaną świetlicę, salę gdzie ksiądz proboszcz nie pozwoli na pewne działania. Pewnie ma swoje racje, nie będę się tutaj spierała. W tej chwili młodzież w Kosinie ma swego lidera chodzi tu o Pawła Czechowicza. On był już w więzieniu, więc on opowiada o tym co tam przeżył. Czy chcecie aby tak młode społeczeństwo rosło?. Ja przez dwa wieczory miałam u siebie młodzież z Kosina. Dla mnie to nie stanowi żadnego problemu. Sama mam trzech synów. Problem jest wtedy kiedy mąż przyjeżdża do domu i musi odpocząć. Wtedy to jest jego azyl. I tak musi być. Ktoś mi powiedział mają komputery niech siedzą w domu. Proszę państwa my mamy młodzież ze skrzywionymi kręgosłupami.”

 

Pan Przewodniczący Rady-„  cieszę się, że Pani Radna tak rozwinęła temat, ale w niedalekiej przyszłości będzie ten temat rozpatrywany. Na tej sali padało często i gęsto i są odpowiednie Komisje, które w swoim planie pracy mają zajmowanie się młodzieżą taką, świetlicami środowiskowymi, wychodzeniem z ofertą dla młodzieży. A na tej sali Wysoka Rada podjęła uchwałę, miedzy innymi byłem ja o przekazaniu budynku, który był gminny. Tylko nie wiem dlaczego mieszkańcy Kosina nie zadbali o to aby wyodrębnić pomieszczenie na świetlicę środowiskową żeby było to nadal gminne. Radni podjęli uchwałę bo nie było żadnych przeciwwskazań. Przedstawiliśmy projekt planu pracy do którego w każdej chwili można wnieść temat i ten plan zostanie rozszerzony. Ten plan jest planem ramowym bo musimy na czymś się oprzeć”.

 

Radna Nawój-„ Panie Przewodniczący takich wsi jak Kosin na terenie gminy jest więcej. Młodzież wszędzie jest jednakowa, to młodzi ludzie którzy mają w sobie dużo energii. Mobilizujmy młodzież do akcji odśnieżania chodników”.

 

Pan Budnicki Sołtys Sołectwa Kosin-„  na ten temat były rozmowy. Ja w porozumieniu z Panem Wójtem dałem klucze w zeszłym roku bez porozumienia z proboszczem, bo młodzież chciała sobie zorganizować imprezę. Później miałem duże problemy nawet z tym żeby ten klucz odebrać. Jeżeli są świetlice to muszą być opiekunowie. Gmina musi to finansować.”

 

Pan Przewodniczący Rady-„  rozumiemy te problemy i będziemy je rozważać”.

 

Pan Sopiński-„  ja się tutaj przychylam do słów Pani Radnej Nawój. Bardzo aktywny był dzisiaj na sesji Pan Radny Smyka, mówił że jest  policjantem, podkreślał to wielokrotnie. Jak Pan wie doskonale policjantem jest się w cywilu i w mundurze. Jeżeli są jakiś uchybienia w tej miejscowości to Pan jako mieszkaniec powinien na to zwrócić uwagę. Czy Pan zwraca na to uwagę?. Sadzę, że nie. Wiec proszę nie mówić na prawo i lewo, że się jest tym, że się jest tamtym. Państwo jesteście Radnymi Rady Gminy. Policjant jest policjantem, ja też mam syna policjanta”.

 

Pan Przewodniczący Rady-„  mamy odpowiednie służby tj. policję, prokuraturę, straż międzygminną i proszę o niewłaściwych zachowaniach informować te służby. Jeżeli oni nie będą wykonywali swoich obowiązków proszę wówczas zgłaszać. Cieszę się bardzo, że jest tak żywe zainteresowanie problemami. I tutaj na tej sali będziemy starali się zaradzić temu wszystkiemu i rozwiązywać te problemy.”

 

Radny Smyka- „  chcę tylko odpowiedzieć Panu Sopińskiemu. Jeżeli Pana to dotknęło, że ja powiedziałem iż jestem policjantem to mówiłem w kwestii przekazywania pieniędzy. Ja sobie w tym momencie strzelam w nogę. Ja się nie chwalę, że jestem policjantem. Ja mówię, że trzeba dla gminy robić oszczędności. Pan nie wie gdzie ja pracuję, o której wyjeżdżam do pracy i o której wracam.. A jeżeli mogę reagować to proszę niech mi Pan uwierzy, że reaguję”.

 

            Pan Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w wyniku którego jednogłośnie 14 głosami za podjęto Uchwałę Nr II/12/10 Rady Gminy w Przelewicach z dnia 28 grudnia 2010r. w w/w sprawie. Stanowi ona załącznik Nr      do niniejszego protokołu.

 

Do p-ktu 12 porządku:

 

Pan Wójt-„ Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Szanowni zebrani. Patrząc na dużą ilość złożonych zapytań i interpelacji skorzystam z ustawowego prawa i odpowiem wszystkim na piśmie w trybie ustawowym”.

 

Do p-ktu 13 porządku:

 

Radny Jałoszyński- „ ja chciałbym zgłosić formalny wniosek, który spotka się pewnie z kontrowersyjnym przyjęciem chociażby przez część grona. Mianowicie wnioskuję o zmianę godzin odbywania Sesji. Motywuję to tym, że występuję nie tylko w swoim imieniu ale również koleżanki i kolegi, którzy są również nauczycielami. Ta obecna godzina koliduje z naszą pracą zawodową, my oczywiście możemy przyjść ale zostawiamy dzieci z którymi jest problem co z nimi zrobić. Trudno jest również ułożyć plan naszym przełożonym. Zdaję sobie sprawę, że to komplikuje sprawę ponieważ pracownicy Urzędu Gminy, którzy uczestniczą w sesjach będą musieli zostać dłużej, ale myślę, że prezydium Rady tak ustawi porządek obrad, że te sprawy, które wymagają obecności pracowników były rozpatrywane w godzinach ich pracy”.

 

Pan Przewodniczący Rady-„  w związku z tym ,ze padł wniosek proszę o jego uściślenie a mianowicie chodzi o godzinę”.

 

Radny Jałoszyński-„  chodzi o to aby Sesje odbywały się o godzinie 13-tej”.

 

            Do przedłożonego wniosku nikt nie wniósł uwag.

Wniosek poddany został pod głosowanie w wyniku którego większością głosów przy 11 za, 1 przeciw i 2 wstrzymujących się został przyjęty.

 

Pan Kosiński Sołtys Sołectwa Jesionowo- „  mam pytanie do Pana Wójta. W PSP Jesionowo zamontowano oczyszczalnię ścieków biologiczną, bezobsługową. Na jakiej podstawie prawnej Wodociągi Zachodniopomorskie pobierają opłaty?. Ostatnio ciągnik ważący 3,5t plus pełna beczka ważąca 10t wjechał na nowy chodnik. Jak się udało tej firmie wejść do szkoły to czy wejdzie również na nasze prywatne, które porobiliśmy. Dalej będziemy płacić za ścieki itd.?.”

 

Radna Woźniak-„  nasze zadanie priorytetowe poprzedniej kadencji a mianowicie chodzi o nasz GOK. Czy już jest cos w tym temacie wiadomo”.

 

Radny Janasik-„ chciałbym prosić o to, bo mieszkańcy miejscowości Myśliborki z którymi

rozmawiałem stwierdzili, że nie ma żadnego znaku o tym, ze taka miejscowość jest. należałoby postawić znak z nazwą miejscowości”.

 

Radna Andrzejczak-„  w Kłodzinie są skrzynki pocztowe przy blokach i akurat jest skrzyżowanie dróg. Czy w tym miejscu mogłoby powstać przejście dla pieszych poprzez wymalowanie pasów. W chwili obecnej jest dość niebezpiecznie przechodzić, głównie chodzi o osoby starsze”.

 

Radna Wieczorkiewicz-„ co zrobić z tym, że już tyle lat nie ma KPGR Karsko a na budynkach widnieje napis KPGR Karsko. Są budynki własnością ale może należałoby przygotować jakieś zarządzenie w tej kwestii”.

 

Pan Ruchlicki Sołtys Sołectwa Kłodzino-„  ja już kiedyś zgłaszałem problem lamp w kierunku Topolinka. Tam również mieszkają ludzie. Kolejna sprawa to brak przejazdu na drodze Kłodzino – Topolinek”.

 

Pani Hes Sołtys Sołectwa Rosiny-„  mieszkańcy Czartowa upominają się o lampę”.

 

Radna Nawój-„  rozmawiając wczoraj z mieszkańcami Oćwieki usłyszałem, że potrzebują oświetlenia przy świetlicy. W tym roku kończą rok i witają nowy na tej świetlicy. Rzeczywiście to oświetlenie będzie potrzebne, oraz oświetlenie przy przystanku i niewykluczone, że jeszcze naprzeciw kościoła.”

 

Pan Przewodniczący Rady –„  przy omawianiu projektu uchwały odnośnie zakupu pługa umknęła mi pewna myśl. Chciałbym teraz do tego wrócić. A mianowicie jakie kroki podjął Urząd Gminy w sprawie niewłaściwego lub nie wykonywania odśnieżania wobec Zarządu Dróg Powiatowych. Każdy z nas jest obywatelem i dzwoni, nagrywa się na sekretarkę i słyszy melodię lub inne słowa, a czy Pan Wójt podjął odpowiednie kroki. Chodzi mi o normalne pisma, bo wysyłanie sms-a nie załatwia sprawy. Odwołujemy się do Urzędu by nas bronił, przestrzegał norm, pilnował. I jeśli ktoś ma odśnieżać drogę więc niech to robi”.

 

Pan Ruchlicki-„ ostatnio kontrolowałem tego Pana, który jechał w kierunku Topolinka. Ten Pan przejechał sobie przez Kłodzino, dojechał do lasku i dalej podniósł sobie pług i tak jechał. Dlatego ta droga tak wygląda”.

 

Radna Nawój-„  jeszcze jest sprawa topoli przy posesji państwa Zabraniak w miejscowości Kluki. Pani Zabraniak jest zaniepokojona ponieważ jest to topola obciążona śniegiem i lodem i może nastąpić zerwanie linii energetycznej”.

 

Radny Smyka-„ wszyscy państwo sporo mówicie na temat lamp. Tak jak mówiłem w Kosinie moim zdaniem w uzgodnieniu z mieszkańcami jesteśmy w stanie co najmniej 7 lamp oddać innej miejscowości. Chodzi jedynie o podjęcie kroków przez Urząd Gminy w celu ich przeniesienia na inne słupy. Jeżeli ktoś dzisiaj słuchał moich wypowiedzi to może sądzić, że się wymądrzam, ale naprawdę lampa, która jest usytuowana na mojej posesji może być swobodnie przeniesiona”.

 

Radny Turtoń-„  Panie Wójcie chciałem serdecznie podziękować, że doprowadził Pan do końca sprawę  i kamień w Żukowie jest wyeksponowany. Tylko chciałem powiedzieć, że nie jest on taki cudowny jak być powinien. Brudny jest ten kamień. A druga kwestia, wiadomo jako zawód wykonuję i zawsze się stresuję. Nie zajmowałem tutaj głosu na temat odśnieżania. Już w ubiegłą sobotę stałem 3 godziny koło boiska w Przelewicach. Nie mogłem się doprosić pomocy, ale jakoś przeżyłem. Kolejna sprawa to chciałbym zwrócić uwagę, bo jutro też muszę jechać do pracy, że droga, która łączy Żuków..”

 

Pani Garzyńska pracownik UG-„  już jest odśnieżona”.

 

Radny Turtoń-„  Pani Aniu ja wiem co mówię. Droga, która łączy Żuków i Ukiernicę do krzyżówki niech ona będzie zrobiona konkretnie. Bo jak jadę autobusem a z  przeciwka samochód osobowy to już jest tragedia. Trzeba cofać do tyłu, a w tych warunkach się nie da. Powinny być zrobione omijaki.”

 

Pan Ruchlicki-„  czy gmina jest dofinansowywana przez np. województwo na oświetlenie?. Czy jest to tylko i wyłącznie finansowane z budżetu gminy”.

 

Pan Przewodniczący Rady-„  doszliśmy do końca sesji Rady Gminy. Przepraszam wszystkich, bardzo byłem na początku z tremowany . łamał mi się głos, myliłem słowa. Obecnie chciałbym wszystkich za to przeprosić. Mam nadzieję, że z punktu prawnego nic złego nie zrobiłem, a takie uchybienia to państwo mi wybaczycie. Chciałbym z tego miejsca pożyczyć wszystkim zdrowia, szczęścia. Wszystkiego najlepszego w gronie rodzinnym”.

 

Pan Wójt-„ Pan Przewodniczący chce już świętować, ale były pytania i chciałbym na nie odpowiedzieć. Została podpisana umowa z Wodociągami  Zachodniopomorskimi i wzięli to na swoje utrzymanie, stad naliczane są opłaty. To, że najechali na chodnik wiemy o tym i jak będą dogodne warunki atmosferyczne maja to naprawić. Gminne Centrum Kultury umowa została podpisana, w informacji między sesyjnej ta informacja jest. Do końca września 2011 roku ma być oddana sala do użytku. Jeżeli chodzi o znak z nazwą miejscowości Mysliborki wystąpimy do Zarządu Dróg Powiatowych bo on jest władny do ustawienia takiej tablicy informacyjnej. Kłodzino i przejście dla pieszych również wystąpimy do Zarządu  Dróg Powiatowych o umiejscowienie przejścia dla pieszych aby umożliwić bezpieczne dojście mieszkańcom do tych skrzynek. Jeżeli chodzi o napisy na budynkach tutaj jednak muszą  mieszkańcy sami o to zadbać żeby te napisy były zlikwidowane. My  możemy jedynie monitować aby były numery na poszczególnych posesjach. Natomiast  gmina nie ma takiego przyzwolenia żeby te napisy były zamalowane. O lampie w kierunku Topolinka była już  mowa, mamy plany ewentualnego dalszego ciągu modernizacji ulepszenia oświetlenia na terenie naszej gminy. Przypomnę, że  miejscowość Rutnica czeka w kolejce, a dopiero po niej kolejne miejscowości. W drugiej kolejności Oćwieka- Kluki gdzie trzeba dodatkowe lampy i te kolejne, które państwo zgłaszacie będziemy również na samym początku uzyskiwać informacje czy możliwości techniczne pozwolą na ich umieszczenie i ile gminę będzie to kosztowało. I taką zwrotną informację państwo otrzymacie. Lampa w Czartowie też jest zapisana w planach. Rozumiem, że jeżeli chodzi o Kluki to chodzi o oświetlenie na zabawę sylwestrową, ale czy chodzi o oświetlenie zewnętrzne czy wewnętrzne?.

 

Radna Nawój-„  zewnętrzne”.

 

Pan Wójt-„  tam były dwa czujniki tzw. detektory ruchu, które się zapalały  gdy ktoś przechodził. Może przepaliła się żarówka. Sprawdzimy to. Jeżeli chodzi o odśnieżanie to my możemy jedynie monitować. Cały czas to robimy. Jak powiedziałem wcześniej od tego roku  działaniami zajmuje się Gminne Centrum Zarządzania  Kryzysowego z moim udziałem i pracowników Urzędu Gminy.  Postanowiłem, ze ma być prowadzony zeszyt gdzie ma być wpisywana każda jedna dyspozycja. Zanotowane kiedy i od kogo są  prośby o odśnieżanie.  Oczywiście możemy wziąć pod uwagę jeszcze jedną sytuację.  Byłbym bardzo szczęśliwy wtedy gdyby w budżecie gminy były środki finansowe i moglibyśmy przejąć 80km dróg powiatowych, za które odpowiedzialny byłby Wójt i za co państwo Radni i mieszkańcy mogliby Wójta rozliczać.  Sygnalizuję a dyżurny mówi, że wyjechał tylko jeden pług, bo wykonawca wyłoniony w drodze procedury przetargowej nie zadysponował więcej sprzętu chociaż miał o godzinie 5-tej go dostarczyć.”

 

Pan Przewodniczący Rady-„  Panie Wójcie wszystko wiem, chodzi mi o konsekwencje. Czy wystosował Pan pismo takie i takie”.

 

Pan Wójt-„  nie ma konsekwencji”.

 

Pan Przewodniczący Rady-„ to jednym słowem jest bezprawie. To proszę przelać to na papier i wysłać. I proszę przedstawić dokumentację Wysokiej Radzie, która mówi o korespondencji ze Starostwem, Zarządem Dróg Powiatowych o niewłaściwym wykonywaniu przez nich ich zadań. Tylko i wyłącznie o to chodzi. To, że dzwoniono, wysłano sms to nie jest odpowiedź. Chciałbym aby te wszystkie monity były na papierze i wysłane. Nie zostało odśnieżone, nie zostało posypane. Ludzie nie dotarli do pracy, dzieci do szkoły. Plan wszystkiego został zburzony. I ktoś za to bierze odpowiedzialność.  Proszę o takie przedstawienie sprawy.”

 

Pan Wójt-„  odnośnie topoli przy posesji p. Zabraniak. Tam już były gałęzie podcinane, ale warunki atmosferyczne nie pozwoliły Zarządowi Dróg Powiatowych na całkowite jej ścięcie, ale to będzie zrobione. Informacja dla Pana Radnego Smyki. Panie Radny myśmy się tematem zajęli. Nowe oświetlenie powoduje, że stare jest niepotrzebne. Zgłosiliśmy do Rejonu Energetycznego o usunięcie tych lamp aby podwójnie nie płacić. Na dzień dzisiejszy sytuacja polega na tym, ze ENEA ma to usunąć. Nie będziemy już za to płacić. I na pewno nie będzie już tak, że po jednej i po drugiej stronie lampy będą się świeciły. U Pana na posesji ta lampa też zostanie zlikwidowana.”

 

Radny Smyka-„  dobrze byłoby gdyby był zamontowany czujnik zmierzchu”.

 

Pan Sekretarz Gminy- „  jest zamontowany astronomicznie”.

 

Radny Smyka-„  to powiem tylko ze swoich obserwacji co ja widzę. Wie Pan na pewno jak to wygląda, dzieci idą do szkoły jest ciemno a świeci się w nocy. I jeszcze jedna kwestia czy jest taka możliwość, myślę, że mieszkańcy naprawdę się zgodzą odnośnie 4 ostatnich lamp aby zamontować tam jakiś włącznik lub wyłącznik. 4 lampy w skali roku to jest spory koszt. I można by było zrobić to tam tak, że te lampy jest włącznik 20 października a 10 listopada po Wszystkich Świętych wyłączamy i mamy zaoszczędzone pieniądze na 4 lampy.”

 

Pan Wójt-„ o ile technicznie będzie to możliwe to tak zrobimy”.

 

Radna Nawój-„ gwoli dopełnienia 4 czy 3 lampy?.”

 

Radny Smyka-„ na pewno 4 lampy”.

 

Radna Nawój-„ przy posesji Pani Strychalskiej Nr 7 licząc od Nr 1”.

 

Radny Smyka-„ dalej tam są 4 lampy”.

 

Radna Nawój-„  to dobrze”.

 

Pan Wójt-„ jeżeli chodzi o kamień w Żukowie to on będzie umyty jeszcze raz. Przy sprzyjających warunkach mieliśmy to zrobić, niestety warunki pogodowe były bardzo złe i tego nie zrobiliśmy”.

 

Radny Turtoń-„ czy tam będzie zamontowana jakaś tablica?”.

 

Pan Wójt-„  zobaczymy. Odnośnie drogi to Pani Garzyńska się tematem zajmuje, zgłosi to do Zarządu Dróg Powiatowych. Szanowni państwo rok 2010 na ukończeniu dla wszystkich obecnych w ramach promocji naszej gminy mamy wydrukowany kalendarz na 2011 rok. I każdy z państwa taki kalendarz otrzyma. Z tego miejsca chciałem również państwu podziękować za dotychczasową współpracę. Stary rok się kończy, nowy zacznie się nowymi kłopotami. Oczywiście mam nadzieję, że sobie z tymi kłopotami poradzimy. Oby zima nam trochę odpuściła, bo jest tak niesamowicie uciążliwa, że wszyscy mamy z nią urwanie głowy. Naprawdę. Jest to temat, którego chcielibyśmy unikać, niestety z  żywiołem  jeszcze nikt nie wygrał. Jak popatrzymy na to co dzieje się na świcie to troszeczkę wyrozumiałości dla pracowników i tych, którzy tą usługę wykonują. Fajnie by było gdyby wszystko udało się zrobić. Z tego miejsca chciałbym wszystkim podziękować za współprace i życzyć po staropolsku wszystkiego dobrego i Do siego Roku”.

 

                   Wskutek wyczerpania porządku obrad Pan Przewodniczący rady dokonał zamknięcia obrad II Sesji Rady Gminy w Przelewicach.

 

 

Przeniesiono z dyktafonu:

T. Kowalczyk                                                                              

                                                                                      Przewodniczący  Rady

                                                                                        Marian   Świderski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Anna Wolniakowska 26-01-2011 08:11
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 26-01-2011
Ostatnia aktualizacja: Anna Wolniakowska 26-01-2011 08:17