System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Uchwała nr XXII/149/2005 w sprawie przyjęcia „Zasad Współpracy Gminy Przelewice z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”.
Uchwała Nr XXII/149/05
Rady Gminy w Przelewicach
z dnia 1 marca 2005r.
w sprawie przyjęcia „Zasad Współpracy Gminy Przelewice z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”.
Na podstawie art. 7 ust.1 pkt.19 i art. 18 ust. 2, pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591; z 2002r. Nr 23, poz.220; Nr 62, poz.558; Nr 113, poz.984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz.1806; z 2003r. Nr 80, poz.717; Nr 162, poz.1568, z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203); art.5 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873, z 2004r. Nr 64, poz.593, Nr 116, poz.1203, Nr210, poz.2135) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Zasady Współpracy Gminy Przelewice z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego” stanowiący załącznik Nr 1 oraz „Wytyczne dla wnioskodawców” stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od 1 stycznia 2005 roku.
Wiceprzewodniczący
Rady Gminy
Ryszard Niewiadomski
Załącznik nr 1 do Uchwały
Nr XXII/149/2005
Rady Gminy w Przelewicach
z dnia 1 marca 2005r.
ZASADY WSPÓŁPRACY GMINY PRZELEWICE
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego
P R E A M B U Ł A
Rada Gminy Przelewice
zważywszy, że:
priorytetem dla mieszkańców jest zapewnienie im możliwości zaspokajania ich potrzeb i stworzenie warunków rozwoju,
istotne jest popieranie rozwoju przyjaznych stosunków między samorządem lokalnym a organizacjami pozarządowymi,
istotą sukcesu społeczności demokratycznej jest aktywność wszystkich mieszkańców,
dobra współpraca samorządu lokalnego i sektora pozarządowego sprzyja tworzeniu i umacnianiu struktur społecznych,
istotny jest powszechny dostęp do wspólnie wypracowanych standardów,
aktywna i zorganizowana działalność sektora pozarządowego pozwala na dokonanie nowego podziału zadań pomiędzy sektorem publicznym i organizacjami pozarządowymi,
istotne jest, aby człowiek mógł działać zgodnie z uniwersalnymi wartościami etycznymi.
oraz przekonana, że:
wspomaganie organizacji pozarządowych jest realizacją konstytucyjnej zasady pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot,
współpraca z obywatelami musi realizować się na zasadach partnerskich.
Uchwala niniejsze „ Zasady Współpracy Gminy Przelewice ”, jako wyraz polityki Gminy Przelewice wobec organizacji pozarządowych, w celu zapewnienia lepszych warunków do funkcjonowania organizacji pozarządowych, działających na terenie gminy Przelewice, Rada Gminy i Wójt Gminy Przelewice będą wspierać ich inicjatywy, zmierzające do umocnienia organizacji pozarządowych.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. 1
1. Ilekroć w Zasadach mowa jest o:
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. nr 96, poz. 873 z póź. zm.),
Gminie - rozumie się przez to Gminę Przelewice,
Wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Przelewice,
Radzie - rozumie się przez to Radę Gminy w Przelewicach,
Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Przelewicach,
Pełnomocniku - rozumie się przez to Pełnomocnika ds. organizacji pozarządowych,
Komisji OD - rozumie się przez to Lokalną Komisję Opiniująco-Doradczą,
organizacjach pozarządowych -rozumie się przez to organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w art.3 ust. 2 i 3 ustawy,
konkursie - rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust.2 i w art. 13 ustawy,
dotacji - rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 118 ust. 4 pkt. 1 lit. d ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz.148 z późn. zm.).
ROZDZIAŁ II
ZASADY, KIERUNKI I OBSZARY ROZWOJU WSPÓŁPRACY
Art. 2
Rada przyjmuje , iż zadania własne Gminy a w szczególności zadania publiczne wymienione w art. 4 ustawy, realizowane będą we współpracy z organizacjami pozarządowymi, które dobrowolnie i zgodnie ze swoim statutem, podejmą taką współpracę.
Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi ma charakter priorytetowy.
Strategicznym celem współpracy jest objęcie nią możliwie najszerszych obszarów aktywności obywatelskiej w społeczności lokalnej, a szczególnie poszerzanie i popieranie postaw obywatelskich oraz promowanie wolontariatu.
Priorytety i programy współdziałania opracowywane są przy szerokim współudziale społeczności lokalnej.
Realizacja współpracy odbywa się poprzez upowszechnianie i wykorzystywanie najlepszych rozwiązań krajowych i zagranicznych dotyczących współpracy międzysektorowej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań przyjętych w krajach Unii Europejskiej.
Rozwój usług społecznych realizowany jest poprzez wypracowywanie, ustanawianie i przestrzeganie standardów.
Art. 3
Współpraca z organizacjami odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności oraz współuczestnictwa i równości w traktowaniu wszystkich podmiotów objętych współpracą.
Art. 4
Rada każdego roku uchwali Roczny Program Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, zapewniając środki na jego realizację.
Roczny Program Współpracy zawiera cele, priorytety, zadania i działania jakie Gmina realizuje we współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Roczny Program Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi zostaje opracowany przez Komisję OD.
Roczny Program Współpracy tworzony jest po dokonaniu wspólnej diagnozy potrzeb społeczności lokalnej poprzez przedstawienie przez organizacje pozarządowe informacji z zakresu zdiagnozowanych potrzeb społeczności lokalnej - co najmniej raz do roku do 30 września.
Art. 5
Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi odbywać się będzie w obszarach zadań publicznych wymienionych w art. 4, pkt. 1 ustawy, zgodnych z zadaniami Gminy.
Priorytetowe zadania współpracy na dany rok kalendarzowy będzie określał Roczny Program Współpracy.
Art. 6
Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi zmierza w szczególności do:
tworzenia systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych,
umożliwienia szerokiego udziału mieszkańców w różnych formach aktywności społecznej,
współtworzenia kultury i zagospodarowywania wolnego czasu mieszkańców,
promocji i popularyzacji własnego regionu.
ROZDZIAŁ III
PODMIOTY REALIZUJĄCE WSPÓŁPRACĘ
Art. 7
Rada - w zakresie wyznaczania głównych kierunków rozwoju i priorytetów współpracy oraz uchwalania rocznego programu współpracy, zapewniając w budżecie środki na jego realizację.
Komisje Rady - w zakresie opiniowania współpracy w poszczególnych branżach objętych współpracą.
Wójt- w zakresie podejmowania decyzji w sprawie realizacji współpracy.
Pełnomocnik - w zakresie całościowej koordynacji realizacji programów współpracy.
Komisja OD - w zakresie opiniowania projektów ( ofert ) organizacji pozarządowych, opracowywania strategii i rocznych programów współpracy, analizy potrzeb środowiska lokalnego.
Organizacje pozarządowe - w zakresie realizacji zadań na rzecz mieszkańców oraz uczestnictwo w określaniu lokalnych potrzeb.
ROZDZIAŁ IV
FORMY I PROCEDURY WSPÓŁPRACY
Art. 8
Wnioski organizacji pozarządowych wyrażających gotowość do realizacji zadań statutowych poprzez współpracę z Urzędem umieszczane są w banku danych o organizacjach pozarządowych prowadzonym przez Pełnomocnika.
Rada wyznacza główne kierunki współpracy z organizacjami pozarządowymi, poprzez uchwalenie wieloletnich zasad i rocznych programów współpracy.
Wójt podejmuje ostateczne decyzje dotyczące zlecenia zadania organizacjom pozarządowym, po uzyskaniu opinii Komisji OD.
Do zadań organizacji pozarządowych z terenu Gminy Przelewice należy uczestniczenie w realizacji zadań zgodnie z rocznymi programami współpracy, a w szczególności:
realizacja zadań na rzecz społeczności lokalnej,
uczestniczenie w określaniu oraz analizie potrzeb społeczności lokalnej.
Art. 9
Funkcję koordynatora współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi, pełni Pełnomocnik.
Do Pełnomocnika kierowane są wszelkie sprawy dotyczące organizacji pozarządowych.
Do zadań Pełnomocnika należy:
nadzór nad działaniami organizacji pozarządowych, w zakresie współpracy z Gminą w realizacji jej zadań,
tworzenie bazy danych o organizacjach pozarządowych, działających na terenie gminy Przelewice,
przetwarzanie informacji o organizacjach pozarządowych na potrzeby Urzędu w zakresie współpracy w realizacji wybranych zadań,
pełnienie funkcji konsultacyjno - informacyjnej,
monitorowanie prowadzonych projektów,
zbieranie i przetwarzanie informacji o projektach finansowanych z budżetu gminy,
współpraca z podmiotami realizującymi uchwałę,
współorganizowanie spotkań organizacji pozarządowych z terenu Gminy.
Art. 10
Wójt powołuje Komisję OD
W skład Komisji OD wchodzi:
4 przedstawicieli samorządu tj.:
- 2 radnych,
- 2 przedstawicieli Wójta, w tym Pełnomocnik,
2 przedstawicieli organizacji pozarządowych wybranych na forum organizacji pozarządowych.
Kadencja członków Komisji OD trwa 4 lata i pokrywa się z kadencją Rady.
Członkowie Komisji OD wykonują swój mandat nieodpłatnie.
Pracami Komisji OD kieruje przewodniczący, który jest wybierany na pierwszym zebraniu Komisji OD, na którym również dokonuje się wyboru wiceprzewodniczącego i sekretarza.
Komisja OD może zapraszać na swoje posiedzenia między innymi:
przedstawicieli gminnych jednostek organizacyjnych,
przedstawicieli organizacji pozarządowych,
ekspertów.
Do zadań Komisji OD należy:
dokonywanie oceny realizacji polityki władz gminy wobec organizacji pozarządowych,
proponowanie kierunków oraz strategii współpracy,
tworzenie rocznych programów współpracy,
opiniowanie ofert ( projektów ) organizacji pozarządowych i działań na rzecz społeczności lokalnej,
monitorowanie oraz doskonalenie realizacji współpracy.
Art. 11
Współdziałanie Gminy z organizacjami pozarządowymi ma charakter finansowy i pozafinansowy.
Do form współpracy o charakterze finansowym należy zlecanie przez Gminę organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych.
Zlecanie realizacji zadania publicznego może mieć jedną z form:
powierzenie wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji,
wsparcie takiego zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.
Do form współpracy pozafinansowej należą:
wzajemne informowanie się Gminy i organizacji pozarządowych o kierunkach planowanych działań,
tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i konsultacyjnym,
wzmacnianie instytucjonalne i merytoryczne organizacji pozarządowych, w tym konsultacje, szkolenia, konferencje,
udzielanie informacji o zewnętrznych możliwościach finansowania zadań organizacji pozarządowych,
współpraca w zakresie kontaktów krajowych i międzynarodowych.
Art. 12
O zlecaniu zadań organizacjom pozarządowym decyduje Wójt, po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert i po uzyskaniu opinii Komisji OD.
Przekazanie dotacji na realizację danego zadania odbywa się na mocy umowy, zawartej pomiędzy Wójtem, a jego wykonawcą.
Przekazanie środków publicznych w innej formie niż dotacje odbywa się zgodnie z procedurami określonymi w Ustawie prawo zamówień publicznych ( Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.).
Przydzielenie dotacji na realizację zadania własnego gminy organizacjom pozarządowym opiniuje Komisja Budżetowa.
Wójt powiadamia listownie podmioty, które złożyły oferty na realizację zadania o wynikach konkursu i podaje do publicznej wiadomości informację o przyznanych dotacjach, wskazując podmioty, którym je przyznano. Informacje te zostają umieszczone na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
Organizacje, które nie zrealizują podjętego zadania lub nie rozliczą prawidłowo otrzymanej dotacji lub w inny rażący sposób naruszą zasady zawarte w niniejszej uchwale, zostają wykluczone przez Wójta z możliwości ubiegania się o dotację na okres 3 lat.
Przeprowadzenie otwartego konkursu ofert odbywa się zgodnie z:
przepisami ustawy,
zapisami dokumentu „ Wytyczne dla wnioskodawców”, który stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały,
W sprawach nie uregulowanych mają zastosowanie przepisy ustawy.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Art. 13
Propozycje oraz wnioski dotyczące rocznych programów współpracy Gminy Przelewice, podmioty współpracy mogą zgłaszać do 30 września do Pełnomocnika.
Pełnomocnik przedstawi Radzie w terminie do 31 marca każdego roku sprawozdanie z realizacji współpracy za rok poprzedni, uwzględniając wnioski zgłoszone przez uczestników współpracy.
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Janusz Wójtowicz | 04-03-2005 11:35 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 04-03-2005 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 04-03-2005 11:35 |