System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
UCHWAŁA Nr XXX/259/2010 RADY GMINY W PRZELEWICACH z dnia 23 lutego 2010 roku. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2010 rok.
UCHWAŁA Nr XXX/259/2010
RADY GMINY W PRZELEWICACH
z dnia 23 lutego 2010 roku.
w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2010 rok.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U z 2001 Nr 142 poz.1591 z póź. zm. ) oraz art. 10 ust.1,2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii
( Dz. U z 2005 r. Nr 179 poz. 1485 z póź. zm.)
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Nakłady na realizacje Programu, o którym mowa w § 1 określa Rada Gminy w uchwale budżetowej.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Przelewice.
§ 4. Traci moc uchwała Nr XX/174/2009 Rady Gminy w Przelewicach
z dnia 24 lutego2009r, w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2009r.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od 1 stycznia 2010r.
Załącznik
do Uchwały XXX/259/2010
Rady Gminy w Przelewicach
z dnia 23 lutego 2010
GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA
NARKOMANII NA 2010 ROK
PLAN GMINNEGO PROGRAMU
I. Uzasadnienie
II. Epidemiologia narkomani w Polsce.
III. Harmonogram realizacji działań na 2010r.
IV. Preliminarz realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii
na 2010r.
I. UZASADNIENIE
Podstawowe kierunki działań przewidziane do realizacji w Programie Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Przelewice na 2010 rok opracowane zostały na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku oraz na podstawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, który nakłada na samorządy gminne i samorządy powiatowe realizację zadań w trzech obszarach:
- profilaktyki
- leczenia, rehabilitacji i ograniczenia szkód zdrowotnych,
- badań, monitoringu i ewaluacji.
Środki na realizację programu pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, które stanowią dochód gminy i w części są przekazane na realizację wymienionych zadań.
W powyższym stanie rzeczy podjęcie niniejszej uchwały jest konieczne i uzasadnione.
EPIDEMIOLOGIA NARKOMANII W POLSCE I GMINIE
Narkomania stanowi wyzwanie cywilizacyjne o zasięgu globalnym. Niesie ze sobą poważne ryzyko dla zdrowia publicznego, szczególnie w kontekście chorób infekcyjnych (HIV,żółtaczka, choroby weneryczne, gruźlica). Ryzyko zgonu wśród narkomanów jest kilkakrotnie wyższe niż w porównywalnej wiekowo populacji generalnej. Ponadto narkomania jest ściśle związana z wieloma innymi problemami społecznymi, takimi jak ubóstwo, bezrobocie, prostytucja, przestępczość, bezdomność.
Oszacowania liczby narkomanów przeprowadzane różnymi metodami (capture-recapture, benchmark, itp.) sugerują, że w Polsce jest obecnie 32000-60000 narkomanów?, tj. osób używających regularnie narkotyków w sposób powodujący poważne problemy.
Światowa Organizacja Zdrowia w swojej strategii Zdrowie dla wszystkich w XXI wieku” ( cel 12 obejmujących substancje psychoaktywne - tytoń, alkohol, narkotyki) postuluje, aby do końca roku 2015 rozpowszechnienie używania narkotyków spadło o 25%, a umieralność z powodu ich używania - o 50%. Podkreśla konieczność kompleksowej, zrównoważonej polityki integrującej działania z zakresu ograniczania podaży i popytu. Najnowszy Plan Działania Unii Europejskiej wobec Narkotyków w swoich głównych celach zakłada kontynuację, w walce z narkotykami, zintegrowanego, zrównoważonego podejścia, w ramach, którego ograniczanie podaży i popytu postrzegane są jako elementy wzajemnie wzmacniające się”.
Jego cele obejmują:
- zredukowanie rozpowszechnienia spożycia narkotyków i zmniejszenie liczby nowych konsumentów, zwłaszcza wśród młodzieży do 18 lat,
- zmniejszenie szkód zdrowotnych, w tym umieralności oraz zakażeń HIV, zapaleń wątroby typu B i C,
- zwiększenie liczby skutecznie leczonych,
- zmniejszenie przestępczości związanej z narkotykami,
- ograniczenie procederu prania brudnych pieniędzy i nielegalnego obrotu
prekursorami.
ZACHOWANIA RYZYKOWNE U MŁODYCH MIESZKAŃCÓW GMINY
Wyniki Badań prowadzonych przez pedagogów szkół i GKRPA od roku 2007 w ramach kampanii ,,Zachowaj Trzeźwy Umysł” świadczą o nasilającym się zjawisku występowania problemu narkomanii na terenie naszej gminy. Ostatnie badania pokazują, że połowa 58% badanych uczniów gimnazjum zna rówieśników, którzy sięgają po środki odurzające (rok 2007 -47%),choć sami ankietowani do sięgania po narkotyki przyznają się tylko w 9%(rok 2007-6,9%).Wiedza młodzieży na temat narkotyków jest nieco poszerzona zwłaszcza w kwestii rodzaju środków odurzających czy objawów zażycia narkotyków. Ponad połowa 59% ankietowanych wymienia po kilka nazw narkotyków i objawów ich zażycia. Zna instytucje udzielające pomocy osobom uzależnionym od narkotyków, jednak tylko 30% ankietowanych potrafiłoby pomóc osobie odurzonej narkotykami.
Nadal inspiracją do sięgania po używki jest środowisko rówieśnicze, bo solidarność z kolegami i koleżankami nie pozwala na odważne mówienie „nie” w sytuacjach ryzykownych. Niekiedy problem pogłębiają dorośli, którzy za wszelką cenę nie chcą zauważyć problemu narkomani, zwłaszcza u swojego dziecka. W naszym społeczeństwie problem narkomani jest nadal tematem tabu. Rodzice w większości nie rozmawiają z dziećmi na temat środków odurzających, sami nie posiadają wystarczającej wiedzy na ten temat, a proponowane im uzupełnienie jej na przykład podczas zebrania w szkole, jest odbierane jako strata czasu. Bardzo często dzieci posiadają większą wiedzę o narkotykach niż ich rodzice, dlatego chętniej sięgają po środki odurzające, gdyż wiedzą, że ich rodzice tego nie zauważą, czy nie będą chcieli tego widzieć. Młodzież w zażywaniu środków odurzających widzi podstawową formę spędzania wolnego czasu lub sposób na kłopoty. Zdarza się, że młodzi ludzie swoim zachowaniem sondują dorosłych i jeśli nie spotkają się ze zdecydowaną negatywną reakcją na korzystanie ze środków uzależniających, przyjmują to jako pozwolenie, a nawet normę.
Badania wykazały, że wśród młodzieży niedojrzałej do odpowiedzialnych decyzji są również osoby, które potrafią preferować zdrowy styl życia, nie boją się odmówić w sytuacji kontaktu z osobami pijącymi czy zażywającymi narkotyki, a także stanąć w obronie słusznych norm i wartości. Wiedzą już wystarczająco dużo, by bronić się przed uzależnieniami i nie wchodzić w sferę zagrożeń. Na tej młodzieży można się opierać, realizując odpowiednio przygotowane programy i kampanie.
Prowadzone badania pozwalają na dokonanie diagnozy wśród uczniów i sformułowanie wniosków,co do środków zaradczych i konstruowania programów przeciwdziałania uzależnieniom. Dzięki wypowiedziom uczniów można będzie ukierunkować podejmowane zadania oraz poszerzyć grupy odbiorców o rodziców i środowiska lokalne.
Wypowiedzi wykazały również konieczność i zasadność podejmowania różnorodnych, długofalowych zadań uczących dzieci i młodzież zdrowych form
spędzania wolnego czasu i planowania swojej przyszłości na podstawie czynników chroniących i istniejącego w społeczeństwie systemu wartości i norm.
Kontekst społeczny badania
Od paru lat dostrzega się kryzys w rozwoju moralnym i kulturowym dzieci oraz młodzieży. Dom rodzinny niewystarczająco wspiera emocjonalnie, co powoduje, że osamotnieni młodzi ludzie szukają wsparcia wśród często destruktywnych grup rówieśniczych. Pogłębiający się kryzys wartości lub nawet brak odpowiedniej ich hierarchii powoduje ucieczkę w antywartości, szukanie substytutów powodujących chwilowe zadowolenie i ucieczkę od problemów. Do tego dochodzi niski poziom kulturowy, nieumiejętność wykorzystania wolnego czasu, brak zainteresowań i hobby. Powoduje to nudę i potrzebę szybkiego wyrwania się z niej. Pojawiają się w związku z tym zachowania na granicy patologii, zagrażające zdrowemu stylowi życia i prowadzące do groźnych uzależnień. Ogólnokrajowe badania pokazują rosnące tendencje w postawach zagrażających zdrowiu, rośnie też liczba osób nadużywających narkotyków, alkoholu, popełniających czyny niezgodne z prawem, a związane z przemocą. Demoralizacja wiąże się ze wzrostem liczby nieletnich nadużywających alkoholu i narkotyków. W tych zachowaniach zauważa się, niestety, przewagę dziewcząt. Rocznie policja notuje 20 tys. nowych przypadków demoralizacji wśród dzieci i młodzieży. Pojawia się więcej przestępstw dokonywanych przez osoby poniżej 13 roku życia i nierzadko pod wpływem narkotyków lub alkoholu.
Aby temu zapobiec, konieczne jest wprowadzanie programów uczących dzieci i młodzież zdrowego stylu życia, umiejętności realizowania swoich potrzeb w sposób dojrzały, nie naruszający godności i bezpieczeństwa innych. Mogą temu służyć programy pomagające młodzieży budować spójną hierarchię wartości, właściwe poczucie własnej wartości i akceptację siebie. Programy te podpowiadają też, jak mądrze spędzać czas, by nie naruszać norm społecznych i zapewnić sobie sukces w życiu. Chcąc stymulować rozwój społeczny i moralny,
należy młodzieży stawiać zadania ukierunkowane na wzmacnianiu pozytywnych zachowań, wspierać ją w tym, co dobre, wydobywać z niej to, co najpiękniejsze i najcenniejsze, przygotować do umiejętnych i dobrych wyborów w życiu.
Zadaniem dorosłych (rodziców, nauczycieli, przedstawicieli środowisk lokalnych) jest przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom uczniów, takim jak: zażywanie narkotyków, picie alkoholu, palenie papierosów, stosowanie przemocy itp. Eliminowanie czynników ryzyka może być skuteczne tylko wtedy, gdy wzmocni się czynniki chroniące, do których należą: pozytywne
wzorce zachowań, właściwe i ciekawe zagospodarowanie czasu wolnego, wprowadzanie zadań wymagających zdrowej rywalizacji opartej na współpracy, przynależność do pozytywnej grupy rówieśniczej.
III. Harmonogram realizacji działań na 2010 rok.
Przeciwdziałanie narkomanii obejmować będzie następujące zadania :
Działalność wychowawczą i zapobiegawczą
- finansowanie przedstawień teatralnych adresowanych do dzieci i młodzieży
zagrożonych uzależnieniem,
- wspieranie szkół podstawowych i gimnazjum w rozwijaniu działań
profilaktycznych, w szczególności obejmujących diagnozę problemu
używania narkotyków na terenie szkoły i realizację adekwatnego do potrzeb
programu profilaktycznego,
- wspomaganie działalności szkół, instytucji i stowarzyszeń w rozwiązywaniu
problemów narkomanii.
- wdrażanie programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych.
- organizowanie szkoleń z zakresu profilaktyki narkomanii dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Leczenie, rehabilitację i readaptację osób uzależnionych.
- opracowanie i wdrażanie minimalnego planu zabezpieczenia ambulatoryjnej
opieki zdrowotnej uwzględniającego leczenie i rehabilitację uzależnienia od
narkotyków,
- zapewnienie pomocy socjalnej, psychologicznej i prawnej dla rodzin
dotkniętych problemem narkomanii.
Ograniczanie szkód drogowych spowodowanych używaniem środków odurzających lub substancji psychotropowych.
-nawiązanie współpracy z Komendą Powiatową Policji w Pyrzycach w celu prowadzenia wspólnych działań profilaktycznych wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,
-przeciwdziałanie rozpowszechnianiu narkotyków wśród dzieci i młodzieży,
- dokonywanie stałych i seryjnych kontroli miejsc narażonych na działanie dealerów narkotykowych; dyskoteki, lokale gastronomiczne, bary, szkoły itp.
Jednym z warunków powodzenia realizacji zadań określonych w niniejszym programie, a tym samym osiągnięcie zakładanych celów jest m.in. inicjowanie takich działań przez samorząd, szkołę, policję, i inne instytucje przy czynnym wsparciu społeczeństwa gminy Przelewice.
Skuteczność realizacji tego programu opierać się będzie na współpracy z niżej wymienionymi instytucjami;
-Ośrodek Pomocy Społecznej,
-Służba Zdrowia,
-Komenda Powiatowa Policji,
-Sąd rejonowy
-Organizacje pozarządowe,
-Szkoły, Kościół.
IV. Preliminarz realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Przelewice na 2010 rok realizowany będzie z części wpływów z planowanych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2010 roku i wynosi 5.000 zł.
Lp. |
Nazwa zadania |
Plan |
Termin realizacji |
1. |
Przedstawienia teatralne dla dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem |
1 200 zł |
I- XII 2010 |
2. |
Profilaktyka w szkole. |
1 200 zł |
I - XII 2010 |
3. |
Motywowanie osoby uzależnionej do leczenia ambulatoryjnego. |
1 000 zł |
I - XII 2010 |
4. |
Prowadzenie grupy wsparcia dla osób i rodzin dotkniętych problemem narkomanii |
600 zł |
I - XII 2010 |
5. |
Szkolenia i delegacje . |
1. 000 zł |
I - XII 2010 |
|
Razem |
5. 000 zł |
|
? dane na podstawie badań przeprowadzonych przez Janusza Sierosławskiego.
1
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Emil Kołodziejczyk | 12-03-2010 08:12 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Emil Kołodziejczyk | 12-03-2010 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 12-03-2010 08:12 |